System komputerowy pomoże odzyskać długi

Łukasz Łyczkowski
opublikowano: 28-01-2008, 00:00

Systemy IT: Krok po kroku monitorują przebieg procesu ściągania należności.

Systemy IT: Krok po kroku monitorują przebieg procesu ściągania należności.

Systemy IT wspomagają firmy w niemal każdej branży, podnosząc ich wydajność. Informatyzacja windykacji pozwala zwiększyć skuteczność i obniżyć koszty działań.

— Bez zaawansowanych systemów wspomagania zarządzania działanie naszej korporacji nie byłoby możliwe. Najważniejszym narzędziem IT jest system windykacyjny Delfin, w całości napisany przez wewnętrzny zespół programistów — mówi Łukasz Neuman, dyrektor pionu informatyki i telekomunikacji w firmie Kruk.

Dobrze działający system windykacyjny musi współpracować z innymi aplikacjami w firmie, takimi jak CRM, systemy billingowe, kadrowo-płacowe, systemy zarządzania centralą telefoniczną czy infrastrukturą serwerową. Staje się wówczas jedną z części współtworzących środowisko informatyczne firmy.

— Własny system umożliwia sprawny przepływ informacji oraz optymalizację procesów związanych z przetwarzaniem danych. Nowoczesne rozwiązania doprowadziły w naszej firmie do ograniczenia pracy manualnej, a tradycyjny obieg dokumentów przybrał formę cyfrową — wyjaśnia Maciej Harczuk, dyrektor działu windykacji i informacji w Euler Hermes.

Ściąganie od A do Z

Kluczowym zadaniem systemu jest przetwarzanie dużych ilości danych, które pojawiają się podczas przebiegu usługi windykacji, zaś funkcje planowania działań czy moduły obliczeniowe pomagają pracownikom w codziennej pracy.

Windykacja zaczyna się od podpisania umowy z klientem. Następnie wszelkie dane dotyczące sprawy są przekazane do serwera, gdzie po sprawdzeniu zostają uruchomione odpowiednie narzędzia.

— System optymalizuje je w taki sposób, by proces był jak najtańszy, ale z drugiej strony, jak najbardziej skuteczny. Podpowiada windykatorom, co należy zrobić, np. czy przekazać sprawę do innej komórki organizacyjnej, zajmującej się windykacją terenową lub sądową — wyjaśnia Łukasz Neuman.

W trakcie działań w systemie aktualizowane są informacje o dokonanych przez dłużników płatnościach oraz saldzie wierzytelności. Program, wykonując wiele raportów operacyjnych, finansowych, a także prognoz, pozwala na samym końcu rozliczyć zlecenie.

— Nasz system umożliwia masową wysyłkę pism wzywających do zapłaty, efektywne kolejkowanie rozmów telefonicznych z dłużnikami, automatyczne generowanie pozwów do całych pakietów spraw, koordynację działań windykatorów terenowych. W dobie internetu konieczne są oczywiście serwisy www, przez które zarówno pracownicy, jak i klienci, mogą uzyskiwać potrzebne informacje, również o zadłużeniach — dodaje Łukasz Neuman.

System powinien nie tylko przyporządkować sztywne procedury, lecz także adaptować nowe sytuacje.

— System jest na tyle otwarty, że pozwala na dostosowanie się do specyficznych sytuacji, które występują podczas realizacji danego zlecenia — wyjaśnia Maciej Harczuk.

System do ponaglania

Zalety systemów windykacyjnych doceniają nie tylko firmy zajmujące się windykacją dla swoich klientów, lecz także te, które same ściągają swoje należności.

— Stale zwiększająca się liczba klientów, w tym klientów podlegających windykacji, złożoność procesu oraz wysokie koszty obsługi windykacji (w tym zbyt duża liczba osób zaangażowanych), a także zbyt długi czas wykonywania poszczególnych kroków w procesie, skłoniły naszego klienta, czyli operatora telefonii komórkowej, do podjęcia decyzji o budowie dedykowanych systemów w pełni automatyzujących procesy: windykacji należności i egzekucji długu — mówi Grzegorz Olszewski, analityk biznesowy w grupie Enterprise Performance Solutions w Infovide-Matrix.

System musi analizować dane wszystkich abonentów w systemie billingowym (ich liczba może sięgać nawet kilkunastu milionów), skąd pobiera informacje o niezapłaconych fakturach. Pozostałe działania przebiegają automatycznie: przydzielony zostaje scenariusz windykacyjny, który krok po kroku jest realizowany aż do momentu odzyskania należności. Niektóre z przeprowadzonych działań to: wysyłanie wiadomości SMS przypominającej o konieczności dokonania zapłaty, generowanie, drukowanie, kopertowanie i wysyłanie wezwań do zapłaty.

— Ponadto, w przypadku braku płatności, system umożliwia automatyczne zakładanie blokad, rozwiązanie umowy o świadczenie usług i stałą dezaktywację usług i konta klienta. W przypadku dokonania płatności następuje zdejmowanie blokad, reaktywacja usług i konta klienta. Po rozwiązaniu umowy z klientem następuje przejęcie obsługi należności przez system egzekucji długu i automatyczne skierowanie długu na jedną z możliwych ścieżek, którymi są: sprzedaż długu, skierowanie sprawy na drogę sądową, windykacja bezpośrednia, przekazanie sprawy do agencji windykacyjnej — dodaje Grzegorz Olszewski.

19,8

mld zł To szacowana wartość polskiego rynku IT.

12,4

proc. Taka jest dynamika wzrostu rynku IT w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Łyczkowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu