System pod kontrolą

19-06-2017, 22:00

Technologie: Dzięki klimatyzacji można zyskać wiele, ale tylko wtedy, gdy się ją właściwie użytkuje i serwisuje

Systemy klimatyzacyjne w nowoczesnych biurowcach, centrach handlowych i magazynach nikogo już nie dziwią. — Ich rolą jest przede wszystkim zapewnienie optymalnego środowiska pracy i obniżenie temperatury do takiej, w której można najefektywniej pracować. Dodatkowym atutem klimatyzacji jest oczyszczanie powietrza z pyłu i kurzu, co przyczynia się do podniesienia komfortu pracy w pomieszczeniach i zwiększa dbałość o zdrowie pracowników — tłumaczy Mariusz Kanabrocki, dyrektor w Colliers International.

EKIPA ODPOWIEDZIALNYCH:
Zobacz więcej

EKIPA ODPOWIEDZIALNYCH:

Latem klimatyzacja w budynkach komercyjnych służy przede wszystkim stworzeniu komfortowych warunków dla użytkowników. Rolą działu technicznego jest zapewnienie właściwej eksploatacji i regularnych przeglądów, a także utrzymanie urządzeń w czystości — mówi Wojciech Pazdro z działu zarządzania nieruchomościami w Cushman & Wakefield. [FOT. ARC]

Z rozwagą

Klimatyzacja ma wiele zalet, jednak eksperci zwracają uwagę, że jej niewłaściwe wykorzystywanie może być przyczyną poważnych problemów. — Większość osób wie, jak odpowiednio ustawić temperaturę w pomieszczeniach. Zdarzają się jednak użytkownicy, którzy uważają, że należy maksymalnie wykorzystywać możliwości systemu zainstalowanego w budynku.

„Terroryzują” współpracowników zbytnim wychładzaniem pomieszczeń. Często prowadzi to do przeziębień podczas upalnego lata. Z tego względu, ale też dla ograniczenia nadmiernego zużycia energii, zarządcy budynków ograniczają autonomię najemców, zmniejszając zakres możliwych zmian temperatury — opowiada Wojciech Unrug, starszy kierownik projektu JLL. Aby klimatyzacja przynosiła korzyści, musi być też odpowiednio serwisowana.

W przypadku urządzeń tradycyjnych, czyli klimakonwektorów, serwis polega na okresowej wymianie filtrów i kontroli stanu łożysk wentylatora. Wykonuje go zwykle obsługa techniczna budynku.

— Natomiast urządzenia stosowane w nowocześniejszych obiektach poza standardową wymianą filtrów wymagają wyspecjalizowanej obsługi konserwacyjnej — tłumaczy Wojciech Unrug.

W obu przypadkach koszt serwisu ponosi zarządca budynku. Inaczej jest w obiektach handlowych. Tutaj regułą jest zapewnienie przez właściciela mniejszym najemcom (do 300 mkw.) tak zwanej wody obiegowej — jest to obieg wody chłodzonej w chłodniach wentylatorowych. Woda ta umożliwia usuwanie nadmiaru ciepła z pomp ciepła.

Jak tłumaczy Wojciech Unrug, koszt użytkowania systemu wody obiegowej rozbija się na poszczególnych najemców poprzez udział w kosztach eksploatacyjnych. W starszych obiektach występują również systemy z centralnym generatorem wody lodowej (chillerem) i licznikami chłodu na podłączeniach wody lodowej do najemców.

— Koszt eksploatacji systemu centralnej wody lodowej ponosi najemca proporcjonalnie do wskazań licznika. Do ceny dolicza się koszty konserwacji urządzeń. Więksi najemcy z reguły sami odpowiadają za instalację i konserwację urządzeń. Ponoszą też wszelkie koszty eksploatacji — mówi Wojciech Unrug.

Przeglądy to nie wszystko, każde urządzenie ma tzw. resurs (czas eksploatacji) podzespołów, z których się składa, np. dla „serca” klimatyzacji, czyli sprężarki, jest to około 40 tys. motogodzin, po tym czasie zalecana jest jej wymiana. — Jak wynika z naszego doświadczenia, systemy, które poddaje się regularnej konserwacji i przestrzega się czasów eksploatacji podzespołów, „odwdzięczają się” wieloletnią bezawaryjną pracą. Obecnie urządzenia do zastosowań komercyjnych przeżywają swojego rodzaju renesans.

Głównym zadaniem klimatyzatora nadal jest zapewnienie komfortu użytkownikowi, ale sposób, w jaki jest to realizowane, robi wrażenie, bowiem urządzenia wyposażane są w tzw. technologię smart, która pozwala na precyzyjny pomiar temperatury w całym pomieszczeniu i dostosowywanie wydajności urządzenia do liczby osób. Dodatkowo jednostki wewnętrzne „uczą” się naszych przyzwyczajeń, wykrywając obszar, w którym najchętniej przebywamy, by zoptymalizować swoją pracę — tłumaczy Piotr Jabłoński z departamentu szkoleń i wsparcia technicznego Mitsubishi Electric.

Pracownicza wygoda

Eksperci zwracają też uwagę, że w starszych biurowcach, w których wykorzystywane są urządzenia z prostą automatyką sterowania, mogą niekiedy pojawiać się problemy z utrzymaniem komfortowych temperatur w nasłonecznionej części budynku (południe i zachód).

— Oczywiście wiele zależy również od konstrukcji fasady i zastosowanych materiałów. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest ręczne regulowanie temperatur przez serwis budynku albo — w dłuższym czasie — modernizacja bądź wymiana urządzeń. Przy wyborze klimatyzacji projektanci stosują się do konkretnych norm, które określają komfortowe temperatury w pomieszczeniach w zależności od typu obiektu — mówi Wojciech Pazdro z działu zarządzania nieruchomościami w Cushman & Wakefield. Tłumaczy, że inna temperatura będzie określona dla centrum handlowego i magazynu, a inna dla biurowca, w którym optymalne jest około 20 stopni Celsjusza.

— Indywidualny użytkownik ma możliwość dodatkowej regulacji temperatury w pomieszczeniach w granicach +/– 2-3 stopnie. Takie parametry można określić jako neutralne dla jego zdrowia — sumuje Wojciech Pazdro.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / System pod kontrolą