System rozwija się razem z firmą

DI
opublikowano: 16-05-2012, 00:00

ROZMOWA Z MARKIEM WILCZEWSKIM, DYREKTOREM BIURA ZARZĄDZANIA INFORMACJĄ W PZU I PZU ŻYCIE

Według Marka Wilczewskiego o sukcesie wdrożenia systemu BI decyduje zrozumienie potrzeb firmy.

Jakie korzyści przyniosło Grupie PZU rozwiązanie klasy business intelligence?

Marek Wilczewski: Przy realizacji strategii grupy PZU oprogramowanie typu BI umożliwia efektywne dostarczanie informacji, dzięki którym podejmuje się optymalne decyzje biznesowe i wypełnia informacyjne obowiązki ustawowe. Stały rozwój hurtowni danych oraz rozwiązań business intelligence i analitycznego CRM umożliwia dostarczanie informacji zarządczej i analitycznej na różnych szczeblach organizacyjnych oraz pozyskanie unikatowej wiedzy o naszych klientach, których jest około 16 milionów, a także o produktach, kanałach dystrybucji czy procesach.

Od kiedy korzystacie z systemu analityki biznesowej?

Początki hurtowni danych w spółkach PZU i PZU Życie sięgają 1997 r. To wtedy powstały jej pierwsze elementy na potrzeby tzw. aktuariatów, czyli analiz produktowych i wsparcia taryfikacji, oraz repozytoriów do kalkulacji rezerw techniczno-ubezpieczeniowych. Oba rozwiązania były systematycznie rozwijane w kolejnych latach. Zaawansowana analityka biznesowa pojawiła się mniej więcej w roku 2005. Jesteśmy więc jednymi z pionierów rynku BI w Polsce.

Jak długo trwa wdrożenie systemu business inteligence i z jakich elementów się składa?

Tak naprawdę nie da się powiedzieć, ile powinna trwać standardowo budowa hurtowni danych i rozwiązań BI. To zależy od celu i skali wdrożenia. Poza tym to multidyscyplinarne przedsięwzięcie, które „żyje” wraz z instytucją biznesową — musi podążać za zmianami organizacyjnymi i procesowymi. Aby wdrożenie było efektywne, można założyć, że budowa fundamentów hurtowni danych dla kluczowych obszarów nie powinna przekraczać roku, a następnie powinna być poszerzana o kolejne komponenty mniej więcej co 3-6 miesięcy.

W czym tkwi tajemnica udanego projektu BI?

Kluczowymi elementami są: właściwe zrozumienie potrzeb biznesowych, wyznaczenie odpowiednich celów dla BI, dających maksymalne korzyści, standaryzacja zakresów informacyjnych oraz wdrożenie procesów Data Governance (np. odpowiedzialność za jakość informacji). Ważne też, aby w firmie wydzielić niezależną jednostkę odpowiedzialną za wymienione elementy, której nadrzędnym celem, oprócz ustanowienia regulacji związanych z zarządzaniem informacją, będzie utrzymanie i budowa rozwiązań BI — takie funkcje pełni zazwyczaj BICC (Business Intelligence Competency Center).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu