Sytuacja w firmach się poprawia

opublikowano: 01-06-2020, 22:00

Przedsiębiorstwa zaczynają podnosić się po lockdownie. Odbudowa kondycji zajmie im jednak jeszcze sporo czasu.

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) sprawdziły, jak wygląda sytuacja polskich przedsiębiorców po lockdownie. Badanie zostało przeprowadzone pod koniec maja na ponad 400 spółkach różnej wielkości, działających w handlu, produkcji i usługach.

Sprzedaż i zamówienia

Przedsiębiorcy byli pytani m.in. o to, jak zmieniła się ich kondycjaw porównaniu z sytuacją w marcu i kwietniu oraz jakie zmiany planują, jeśli chodzi o liczbę pracowników i wysokość ich wynagrodzeń.

Okazuje się, że w wielu wymiarach przedsiębiorcy notują poprawę w porównaniu z tym, co było jeszcze miesiąc lub dwa wcześniej. Na przykład spadek sprzedaży w maju zadeklarowało 43 proc. firm, podczas gdy pod koniec kwietnia dotknął on aż 67 proc. przedsiębiorstw. Do tego coraz więcej firm deklaruje, że rośnie im sprzedaż — w połowie kwietnia było ich tylko 4 proc., a na koniec maja już 20 proc. Jeśli chodzi o liczbę nowych zamówień, ich spadek deklaruje 35 proc. przedsiębiorstw.

Natomiast 19 proc. spółek odnotowało wzrost liczby nowych zamówień, a w przypadku 41 proc. ich liczba nie zmieniła się. Spadek nowych zamówień najbardziej dotknął mikro- i średnie firmy na koniec kwietnia. Natomiast duże przedsiębiorstwa z największym załamaniem miały do czynienia w połowie kwietnia.

Bez gwałtownych ruchów

Przedsiębiorcy coraz lepiej oceniają swoją płynność finansową. Obecnie 54 proc. badanych podmiotów twierdzi, że zapas gotówki wystarczy im na przetrwanie co najmniej trzech miesięcy. Jeszcze w połowie kwietnia mówiło tak 39 proc. pytanych. Natomiast w przypadku37 proc. spółek zapasy gotówki wystarczą najwyżej na trzy miesiące. Żadnych rezerw finansowych nie ma 5 proc. firm. Pozytywne informacje płyną także odnośnie do planów wobec zatrudnienia i wynagrodzeń.

Okazuje się, że zwolnienia chce przeprowadzić tylko 5 proc. firm. Natomiast 14 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększenie zatrudnienia, a 78 proc. utrzymanie dotychczasowego poziomu. W minionym miesiącu żadnych zmian kadrowych nie dokonało aż 86 proc. firm, a 10 proc. zwolniło pracowników. Redukcje najczęściej miały miejsce w dużych firmach (14 proc.). Zwalniały głównie spółki usługowe (11 proc.) i produkcyjne (10 proc.). Jeśli chodzi o wynagrodzenia, 78 proc. firm planuje utrzymać je na dotychczasowym poziomie, 9 proc. zamierza je obniżać, a 7 proc. — podwyższać. Na początku kwietnia utrzymanie wynagrodzeń planowało tylko 36 proc. firm, a obniżanie 50 proc. W maju wynagrodzenia wszystkim pracownikom obniżyło 14 proc. firm.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Kiedy będzie dobrze

Z badania jednoznacznie wynika, że odmrażanie kolejnych gałęzi gospodarki już pomaga wielu firmom podreperować swoją kondycję. Tak twierdzi 31 proc. badanych.

Jednocześnie prawie połowa ocenia, że ich kondycja się nie zmieniła w związku z odmrożeniem, a 10 proc. twierdzi, że jest gorsza. Kiedy będzie lepiej? Aż 24 proc. firm nie jest w stanie określić, kiedy ich sytuacja finansowa powróci do stanu sprzed pandemii — podają termin dłuższy niż rok. Na odbudowę kondycji w ciągu trzech miesięcy liczy 6 proc. firm, a 29 proc. podmiotów oczekuje, że nastąpi do pod koniec tego roku. Poprawy w pierwszych pięciu miesiącach przyszłego roku spodziewa się 15 proc. badanych. Są też tacy, którzy swoją kondycję finansową już odbudowali (18 proc. badanych).

Sprawdź program webinaru "Maksymalizacja przychodów za pomocą planowania, tworzenia i analizy treści na Twojej stronie www oraz w mediach społecznościowych", 23 czerwca 10:00 >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane