Szef Alibaby ma chrapkę na gazetę

opublikowano: 24-11-2015, 09:52

Jack Ma, współzałożyciel i prezes chińskiego internetowego giganta, koncernu Alibaba Group, prowadzi rozmowy w sprawie zakupu „South China Morning Post”, wpływowej gazety w języku angielskim z siedzibą w Hong Kongu, donosi „The New York Times”.

Transakcja będzie swoistą, choć nieco spóźnioną reakcją na zakup tytułu „The Washington Post’ przez założyciela koncernu Amazon,  Jeffreya P. Bezosa w 2013 roku. Akwizycja pomogła wtedy jednej z najbardziej poczytnych amerykańskich gazet przeżyć ciężki dla mediów okres.

Zobacz więcej

Jack Ma, prezes Alibaba Group

Bloomberg

Eksperci wskazują na trzy ciekawe podobieństwa. Podobnie jak Bezos, założyciel Alibaby,  również zbił fortunę w handlu internetowym. Z kolei jak „Washington Post, tak i „The South China Morning Post” usiłuje dostosować się do zmieniającego się środowiska mediów. I po trzecie, w każdym z przypadków zakup nie tworzy oczywistych korzyści biznesowych dla kupującego. 

Na razie nie wiadomo czy ewentualne nabycie miałby nastąpić przez Ma czy przez spółkę Alibaba. Nie ulega jednak dyskusji fakt, że dla mediów z Hongkongu spawa ma wymiar polityczny.  Potencjalne przejęcie budzi bowiem obawy, że może zostać zagrożona niezależność redakcji gazety. W odróżnieniu od reszty Chin, Hongkong gwarantuje bowiem wolność prasy, usankcjonowaną przepisami prawa, które zagwarantowali Brytyjczycy przed oddaniem miasta pod administrację Chin.

Ma potrzebuje wsparcia z Pekinu, aby kontynuować swoją dominację w świecie transakcji internetowych i dlatego będzie ostrożny w tym, co robi w świecie wydawniczym – ocenia jeden z analityków rynku medialnego.

Zdaniem ekspertów, negocjacje i transakcje mogą trwać kilka tygodni lub nawet miesięcy i nie można wykluczyć, że zakończą się fiaskiem. Według anonimowego źródła, rozmowy między dwoma stronami poczyniły jednak "znaczące postępy" w ostatnich dniach.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu