SZEŚĆ SCENARIUSZY

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2014-09-29 00:00

Poprosiliśmy kilku menedżerów o dokończenie kilku zdań o przyszłości rynku TSL.

Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl
Za 10 lat Poczta Polska będzie…

…podobnie jak inni operatorzy narodowi, na przykład w Niemczech i Wielkiej Brytanii, bardzo efektywnie prosperowała na rynku, na którym miejsca dla kilku podmiotów z pewnością nie zabraknie. Aby jednak tak się stało, musi kontynuować restrukturyzację — nadal się modernizować i dostosowywać działalność do wymagań sektora. Powinna również otworzyć się na współpracę z graczami prywatnymi — bilansowanie mocnych i słabych stron wraz z partnerami to zdecydowanie lepsza strategia biznesowa niż niezwykle kosztowne i trudne organizacyjnie działanie w pojedynkę.

Zbigniew Baranowski, Poczta Polska
Skutecznym sposobem dla Poczty Polskiej na stawienie czoła konkurencji takich firm jak inPost będzie…

…konsekwentna realizacja strategii, którą spółka wdraża z sukcesem od trzech lat. Dziś największym wyzwaniem dla firm pocztowych jest coraz szybsza elektronizacja w komunikacji, co sprawia, że maleje rynek papierowych listów. Dlatego strategia Poczty zakłada wykorzystanie szans, jakie daje rozwój internetu, poprzez budowę pozycji na rynku paczek i logistyki, rozwój korespondencji cyfrowej za pomocą platformy Envelo, ekspansję na rynku bankowo-ubezpieczeniowym.

Andrzej Szymański, dyrektor zarządzający Dartom
Polscy przewoźnicy stracą pozycję lidera w Europie, jeśli…

…będzie trwała nadmierna eksploatacja przedsiębiorstw transportowych spowodowana niekorzystnymi przepisami i obciążeniami fiskalnymi. Najlepszym przykładem jest ostatnia uchwała siedmiu sędziów Sądu Najwyższego. Zgodnie z nią miejsce do spania w kabinie pojazdu nie zapewnia kierowcy bezpłatnego noclegu, a kierowca powinien otrzymać zwrot kosztów noclegu. Taka interpretacja prawa wywoła negatywne konsekwencje. Prawdopodobną wysokość roszczeń kierowców względem firm transportowych szacuje się na grubo ponad miliard złotych. Do tego dochodzą przepisy innych krajów, które mają na celu zmniejszenie konkurencyjności polskiego transportu.

Maciek Kwiatkowski, prezes DCT Gdańsk
Polskie porty za kilka lat będą…

…z powodzeniem konkurowały z największymi rywalami na Morzu Północnym. Tendencja, jaką obserwujemy w światowej gospodarce morskiej, szczególnie na rynku przewozów kontenerowych, to dostarczanie ładunków jak najbliżej miejsc docelowych za pomocą jak największych statków. Polskie porty, z głębokowodnym podejściem w DCT Gdańsk i szerokim zapleczem do połączeń dowozowych w Gdyni, mają szansę przejąć więcej ładunków przeznaczonych dla Europy Środkowo- -Wschodniej, które na razie przeładowuje się w portach zachodnioeuropejskich.

Tomasz Ciesielski, menedżer produktu i marketingu, Samochody Ciężarowe, Mercedes-Benz Polska
Ciężarówki za 10 lat będą napędzane…

…silnikami gazowymi w znacznie większej mierze niż dzisiaj. Po zakończeniu budowy gazoportu w Świnoujściu można będzie zwiększyć liczbę stacji do tankowania pojazdów zasilanych LNG. Już kontaktują się z nami firmy oferujące kontenerowe stacje napełniania gazem LNG i ich zasilanie. Uważamy też, że będzie możliwy dalszy rozwój konstrukcji silników wysokoprężnych z odzyskiem ciepła spalin i rozwiązaniami typu Turbocompound w pojazdach z silnikami dużej i średniej mocy. Celem jest zwiększenie sprawności silników wysokoprężnych i dalsze zmniejszenie zużycia paliwa po wejściu w życie kolejnej dyrektywy unijnej w 2020 r.

Marcin Kruszyński, Siódemka
E-handel będzie za 10 lat stanowił…

…podstawowy kanał dystrybucji towarów.