Sześciu oferentów i pięć pomysłów na PIMB Kobyłka

opublikowano: 29-06-2012, 00:00

Wiceburmistrz, który chce sprawdzić się w biznesie, deweloper, sprzedawca opału, fundusz, państwowy instytut i były wiceprezes Polkomtela chcą kupić małą państwową spółkę

Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych z Kobyłki (PIMB), to niewielkie — zatrudniające niespełna 100 osób i wypracowujące 7,7 mln zł przychodów — centrum badawczo-rozwojowe w dziedzinie automatyki i robotyki, mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn. Państwową spółką zainteresowało się aż sześciu inwestorów. Bardzo różnych inwestorów, bo wśród nich jest wiceburmistrz Kobyłki, który postanowił sprawdzić się w biznesie, lokalny deweloper, sprzedawca opału, inwestycyjne ramię notowanego na NewConnect Blumerang Pre IPO i SGB-Banku, państwowy Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i były wiceprezes KGHM i Polkomtela. Każdemu spółka wpadła w oko z innego powodu.

— Moja działalność polega na tym, że kupuję firmę i ja naprawiam. PIMB jest niewłaściwie zarządzany. Ma duży potencjał zwiększenia przychodów i zysków — przekonuje Marek Sypek, były wiceprezes KGHM i Polkomtela. W podobnym tonie wypowiada się Mariusz Stefaniak, który w czerwcu 2011 r. zrezygnował z posady wiceburmistrza Kobyłki, by prowadzić działalność gospodarczą.

— Państwowe spółki są zarządzane w specyficzny sposób — by się nie wychylić, za dużo nie stracić, ale też nie być za bardzo do przodu — mówi Mariusz Stefaniak.

Działka i rosomaki

Wyniki PIMB nie wyglądają zachęcająco. W 2010 r. miał 8,9 mln zł przychodów ze sprzedaży, a tracił na niej 2,4 mln zł. Zysk netto, na poziomie 847 tys. zł, zawdzięcza innym przychodom operacyjnym i udziałom w zyskach jednostek powiązanych. Ale jak na podwarszawską Kobyłkę, PIMB stoi na niezłej działce. W bilansie za 2010 r. wyceniono ją na 6,2 mln zł (w tym prawo użytkowania wieczystego 5,5 mln zł). Nie dziwi więc, że PIMB chce kupić Tomasz Wiśniewski, deweloper budujący bloki w Wołominie i Ząbkach, choć zaprzecza, że właśnie w tym celu.

— Mam inne plany dotyczące tego terenu, ale pozostawię je w tajemnicy — ucina Tomasz Wiśniewski. Mariusz Stefaniak zwraca jednak uwagę, że nie ma planu zagospodarowania przestrzennego pozwalającego na budowę bloków na terenie prywatyzowanej spółki. Z zawodu jest architektem, ale odżegnuje się od planów deweloperskich.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Jako architekt projektowałem zakłady przemysłowe. Widzę szansę w wytwarzaniu przez PIMB linii technologicznych dla budownictwa — deklaruje były samorządowiec.

LMB Capital, inwestycyjny wehikuł należący do Blumerang Pre IPO i SGB-Banku, także przekonuje, że chodzi o coś więcej niż działkę.

— Z naszego punktu widzenia to nie jest tylko atrakcyjny kawałek gruntu. Patrzymy na całość, w tym jednostki zależne PIMB — zaznacza Albin Pawłowski, prezes LMB Capital.

Tu perełką jest Zakład Doświadczalny PIMB Biskupiec, który produkuje podzespoły do rosomaków i czołgów.

Podzespoły i bankowozy

Chęć kontynuacji działalności PIMB deklaruje konsorcjum firm Adapol z Wołomina i Żaboklicki z Korytnicy. Pierwsza z nich zajmuje się m.in. handlem ekogroszkiem, pelletem i drewnem kominkowym, druga — działa w branży motoryzacyjnej.

— Chcemy kontynuować to, co jest. Mamy pomysł, by robić podzespoły dla firm z Danii i Niemiec — informuje Adam Kowalczyk, właściciel Adapolu. ITS chce rozwijać na podstawie PIMB badania homologacyjne ciężarówek i bankowozów oraz badania nad nowoczesnymi materiałami stosowanymi w transporcie.

— Naszym zamierzeniem jest rozszerzenie zakresu badań homologacyjnych, aby stały się one alternatywną dla zagranicznej konkurencji — wyjaśnia Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy ITS. Jego zdaniem, działce PIMB mogłoby też powstać Centrum Edukacji Dzieci i Młodzieży, mające na celu edukację i popularyzację idei bezpieczeństwa ruchu drogowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy