Patria chce szkolić polskich pilotów myśliwców na samolotach szkoleniowych Hawk. Obiecuje też wesprzeć eksport transporterów z Polski.
Zagraniczne firmy przygotowują się do przetargu na projekt budowy w Polsce europejskiego centrum szkolenia pilotów.
— Zajmujemy się szkoleniem pilotów i chcemy to zaoferować Polsce. Nasza firma prowadzi szkolenia na samolotach Hawk — mówi Pauli Rumbin, prezes Patria Polska, firmy znanej z transporterów AMV.
Polska, która kupuje myśliwce F-16, musi przeszkolić 70 pilotów.
Zamiar szkolenia polskich pilotów na samolotach Hawk i uczestnictwa w budowie centrum ujawnił kilka miesięcy temu brytyjski BAe Systems. Patria z nim współpracuje, m.in. zajmowała się montażem samolotów Hawk Mk51. Być może podobnie byłoby w Polsce.
Zakup samolotów szkolno-bojowych Hawk jest kosztowny — cena nowej maszyny to 10-15 mln GBP. Ile polska armia ich potrzebuje, czy lepiej je dzierżawić czy kupować — to decyzje, które podejmie już przyszły rząd. Na razie nie wiadomo, czy plan budowy centrum będzie kontynuowany.
— O centrum mówiliśmy już wiele lat temu. To piękna idea, ale czy realna? Nie słyszałem, by którykolwiek kraj chciał u nas szkolić swoich pilotów i finansować to przedsięwzięcie — mówi Bronisław Komorowski, poseł PO, były minister obrony narodowej.
Pauli Rumbin podkreśla, że Finowie są gotowi do rozmów z rządem w celu opracowania wspólnej koncepcji finansowania projektu.