Czytasz dzięki

Sztuczna inteligencja wchodzi do kadr

opublikowano: 22-07-2020, 22:00

Dzięki automatyzacji najprostszych czynności liderzy HR będą mieli więcej czasu na bardziej kreatywne i rozwijające zadania.

Automatyzacja działań kadrowo-płacowych będzie w tym roku dużym lub bardzo dużym wyzwaniem dla ponad 40 proc. firm — wynika z badania Contract Administration i TGC Corporate Lawyers. Choć cyfryzacja procesów personalnych bywa czasochłonna i droga, bardzo szybko się zwraca. Według danych Gartnera prawie 70 proc. menedżerów HR poświęca czas na czynności, które z łatwością można powierzyć technologiom.

Zobacz więcej

Fot. iStock

— Ludziom powierzajmy zadania na miarę ich wykształcenia, kreatywności, inteligencji. Rozliczanie przepracowanych godzin, urlopów, zwolnień lekarskich i wyliczanie wynagrodzeń to powtarzalne operacje, z którymi poradzi sobie maszyna — zapewnia Magdalena Aleksandrowicz, prezes Contract Administration.

Algorytmy komputerowe mogą też znacząco usprawnić szukanie kandydatów do pracy, wstępną selekcję i zarządzanie talentami. Zależnie od badań sztuczna inteligencja (SI) jest w stanie przejąć od 40 do 50 proc. procesów związanych z rekrutacją.

— Automatyzację należy postrzegać jako uzupełnienie i usprawnienie pracy zespołu. Pracownicy nie muszą poświęcać czasu na najbardziej żmudne czynności i mogą się skoncentrować na pracy merytorycznej. To pozytywnie wpływa na ich możliwości rozwoju i satysfakcję zawodową — mówi Magdalena Aleksandrowicz.

Nowe technologie oferują więcej swobody zarówno szeregowym kadrowcom, jak i szefom działów HR. Jak podkreśla Heike Bruch, profesor i dyrektor Instytutu Zarządzania Kadrami i Przywództwa na Uniwersytecie St. Gallen, „skuteczniliderzy używają SI do zadań operacyjnych, ale także po to, by zwiększyć swoją efektywność — innymi słowy, by stymulować wzrost, wyznaczać właściwe priorytety i mieć wolny czas na inspirowanie ludzi”. Na świecie 56 proc. pracodawców przebudowuje swoje oprogramowanie do obsługi kadr i płac pod kątem maksymalizacji ich możliwości technologicznych — wynika ze zrealizowanych jeszcze przed pandemią badań Deloitte. Ostatnie miesiące nasiliły to zjawisko.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Cyfrowe innowacje od dawna wspierają zespoły HR, ale dopiero epidemia pokazała, że bez digitalizacji nie można mówić o sprawnym zarządzaniu procesami kadrowo-płacowymi. W miesiącach największej izolacji po narzędzia IT zaczęli sięgać nawet ci HR-owcy, którzy wcześniej byli przekonani tylko do rozwiązań analogowych — wskazuje dr Sergiusz Prokurat, ekonomista i autor książki „Praca 2.0”.

Automatyzacja HR to słuszny kierunek, ale pod warunkiem, że wiemy, jak się za nią zabrać. Trudno sobie wyobrazić wdrożenie, w którym specjaliści IT (lub integratorzy) nie uwzględniają oczekiwań personalnych, a personalni lekceważą zdanie informatyków. Zwraca na to uwagę Maja Gojtowska, specjalistka ds. employer brandingu i HR oraz autorka książki „Candidate experience”.

— Pracodawcy często wprowadzają pewne systemy tylko dlatego, że są popularne albo... żeby nie być gorszym od konkurencji. Efektem jest brak namacalnych korzyści i ogromne kwoty wydane na próżno — tłumaczy Maja Gojtowska.

Pracodawcom, którzy chcą zdigitalizować procesy HR, proponuje metodę małych kroków. Najpierw warto zautomatyzować najprostsze czynności, dopiero później można rozważyć zakup zaawansowanego oprogramowania spod znaku SI.

Sprawdź program "VII Kongresu HR Summit" 16-17 września 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane