Szwedzi przyspieszyli ekspansję w Polsce

Agnieszka Janas
opublikowano: 2006-05-02 00:00

Budowę imponującej liczby sklepów w Polsce planuje skandynawski deweloper. Ruszyło już powiększanie sklepu IKEA na Targówku.

Należąca do jednego z najbogatszych ludzi świata — Ingvara Kamprada, szwedzka grupa Inter IKEA dyktuje konkurentom na krajowym rynku parków handlowych twarde warunki współzawodnictwa o palmę pierwszeństwa.

— Wartość naszych inwestycji w latach 2005-06 wyniesie 600 mln zł. Jednak to nie wszystko. Plany spółki obejmują wydanie do 2010 r. 3,5 mld zł na budowę ponad 330 tys. mkw. powierzchni handlowej w całej Polsce — wylicza Per-Arne Hubinette, dyrektor zarządzający Inter IKEA.

Oznacza to duże przyspieszenie. W latach 1990-2004 spółka zainwestowała 2,5 mld zł, za które wybudowano 187 tys. mkw.: domów meblowych IKEA oraz pierwszych obiektów wchodzących w skład parków handlowych. Zrealizowanie nowych zapowiedzi sprawi, że powierzchnia, którą dysponować będzie spółka, wyniesie ponad 0,5 mln mkw. Tak dużych projektów w tym segmencie handlu nie ma w Polsce żaden deweloper.

Plac budowy

IKEA ma gdzie budować. W rękach spółki znajduje się 2,6 mln mkw. działek położonych w dużych miastach Polski. Przedstawiciele spółki zapowiadają, że do końca tego roku chcieliby oddać do użytku jeszcze m.in.: ukończony III etap parku handlowego Targówek w stolicy, sklep Electro World w parku handlowym Matarnia w Gdańsku (4 tys. mkw.), kolejne sklepy w Jankach pod Warszawą czy na Bielanach Wrocławskich oraz dom meblowy w Katowicach (9 tys. mkw.).

— Planujemy także nowe inwestycje w Poznaniu i Krakowie. Chcemy też budować w Łodzi i Bydgoszczy. Jednak w tym ostatnim mieście powstanie tylko dom meblowy IKEA, a nie cały kompleks sklepów — uzupełnia dyrektor Hubinette.

Rozbudowa parków handlowych w latach 2006-08 będzie przebiegała według harmonogramu: w 2006 r. zostanie oddane do użytku, łącznie w całym kraju, 76 tys. mkw., w 2007 r. — 102 tys. mkw., a w 2008 r. — 100 tys. mkw.

— Przy każdym naszym parku handlowym znajdzie się supermarket spożywczy. Dla przykładu w Gdańsku i Katowicach jest to sieć Bomi, na Targówku i Jankach — Piotr i Paweł — mówi Wojciech Dzwonkowski, dyrektor ds. inwestycji Inter IKEA.

Pięknieje Targówek

Otwarty tydzień temu pasaż handlowy na Targówku, tzw. park meblowy, w którym powierzchnię wynajęły m.in. firmy związane z branżą meblarską oraz supermarket Piotr i Paweł, to część trzeciego etapu rozbudowy projektu w tej dzielnicy. Autorem budynku jest pracownia architektoniczna Broadway Malyan. Obiekt liczy 17 tys. mkw. i znajduje się w nim obecnie 11 sklepów. Poziom wynajęcia wynosi 80 proc. W czerwcu oddany zostanie do użytku zespół 10 restauracji (4 tys. mkw.) oraz tereny rekreacyjne na świeżym powietrzu. Zajmą one 30 proc. całej powierzchni parku handlowego. Znajdą się tu: olbrzymie szachy, plac zabaw dla dzieci, zabawki edukacyjne, skate park, stawy z pomostami dla modelarzy oraz wędkarzy spinningowych. We wrześniu uruchomiona zostanie Domoteka, rodzaj centrum handlowego, gdzie w mniejszych niż w pasażu sklepach sprzedawane będą artykuły gospodarstwa domowego i wyposażenia wnętrz. Ten etap — 38 tys. mkw. powierzchni handlowej łącznie — zamknie się kwotą 300 mln zł wydaną do końca 2006 r. Inwestor planuje jeszcze realizację trzech kolejnych etapów. W ich ramach powstaną kolejne sklepy, wchodzące w skład całego kompleksu, oraz tereny rekreacyjne.