Szwedzi zachęcają do odpowiedzialności

Skanska, First Recycling i Mölnlycke to pierwsi partnerzy akcji, dzięki której w Polsce ma być więcej dobra w biznesie.

Zrównoważony biznes, równość w miejscu pracy, przeciwdziałanie korupcji i dyskryminacji, świadomość dotycząca ochrony środowiska — te wartości wyznawane przez szwedzkie firmy chce promować w Polsce Platforma CSR — inicjatywa ambasady i biura radcy handlowego Szwecji. Trzema pierwszymi partnerami zostały firmy: Skanska, First Recycling i Mölnlycke.

Ich pierwszy wspólny projekt to remont izby przyjęć i części wspólnych w Centrum Zdrowia Dziecka. W planach mają staże dla studentów i serię szkoleń dla zainteresowanych firm. Szwedzi chcą dawać dobry przykład i liczą, że ich grono szybko się powiększy.

— Odpowiedzialności od biznesu żądają klienci i konsumenci. To ma ekonomiczne uzasadnienie. PKB Unii Europejskiej byłby o 13-25 proc. wyższy, gdyby zatrudnienie kobiet zrównać z zatrudnieniem mężczyzn. Problem zauważył także polski rząd. Na tym polu jest sporo do zrobienia, więc życzę platformie wielu sukcesów. Kolejna rzecz to ochrona środowiska. Z odpadów wyrzucanych w Polsce na wysypiska można by wyprodukować paliwo warte 4 mld zł — mówi Staffan Herrström, ambasador Szwecji w Polsce.

Państwo Trzech Koron zamierza z 55 państwowych lub częściowo państwowych firm uczynić modelowe pod względem CSR przedsiębiorstwa. Rząd zachęca też firmy do wyrównania liczby kobiet i mężczyzn w zarządach spółek. Według Jonasa Granatha z firmy recyklingowej First Recycling, istnieją cztery poziomy rozwoju odpowiedzialnego biznesu — pierwszy, gdy CSR to pojęcie, w które nikt nie wierzy, drugi — gdy staje się ono narzędziem marketingowym, trzeci — gdy CSR daje firmom przewagę konkurencyjną, i czwarty — gdy jest to wymóg w każdej firmie.

— Polskie firmy są na drugim lub trzecim poziomie. Ale w Polsce wszystko dzieje się bardzo szybko, więc wkrótce Polska dogoni Szwecję, która jest na poziomie czwartym — ocenia Jonas Granath.

Uczestnicy programu zapewniają, że są żarliwymi propagatorami zasad CSR.

— Popieramy różne inicjatywy: wspieraliśmy np. misję lekarzy do Afryki, popieramy akcję Operacja Uśmiech. To ostatnie przedsięwzięcie to leczenie zajęczej wargi u dzieci, których rodziców nie stać na wydatek rzędu 200 EUR. Przez ostatnie 30 lat taką pomoc otrzymało 150 tys. osób — opowiada Krzysztof Owsiak z Mölnlycke.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Szwedzi zachęcają do odpowiedzialności