Szybkość działania przynętą na inwestora

RFA
opublikowano: 27-12-2011, 00:00

I MIEJSCE DINO POLSKA

Zwycięzcą rankingu Gazele Biznesu jest spółka Dino Polska, której obroty wzrosły w trzy lata o ponad 2780 proc. Tak dynamiczny rozwój był zachętą dla inwestora finansowego, którego kapitał jeszcze przyspieszył tempo, w którym firma pomnaża przychody i zyski. Dino Polska, do której należy sieć marketów, powstała w Krotoszynie w 1999 r. Tomasz Biernacki, twórca i główny udziałowiec spółki, po trzech latach zainteresował marketowym biznesem Szymona Piducha, który od 2002 r. jest prezesem firmy. Sieć liczyła wówczas 20 placówek. Pierwsze markety Dino miały po około 100 mkw. i radziły sobie dobrze mimo szybkiej ekspansji hipermarketów.

— Okazało się, że na rynku jest miejsce na sieci mniejszych sklepów, w których ludzie chcą robić szybkie, codzienne zakupy. Od kiedy trafiłem do firmy, otwieraliśmy 10 marketów rocznie — wspomina Szymon Piduch. Przyznaje jednak, że przyspieszenie tempa rozwoju sieci było możliwe dzięki wejściu do spółki udziałowca. W 2010 r. 49 proc. udziałów kupił fundusz private equity Polish Enterprise Fund VI, zarządzany przez Enterprise Investors. Pół roku przed podpisaniem umowy przedstawiciele Dino i funduszu tworzyli wspólną strategię rozwoju biznesu. Ostatecznie inwestor wszedł do firmy przez podniesienie kapitału, a łączna kwota inwestycji wyniosła 200 mln zł. Od tego momentu Dino Polska otwierała średnio 1-2 nowe punkty co miesiąc. Obecnie sieć liczy 138 marketów, każdy o powierzchni około 400 mkw. Większość w województwach wielkopolskim i dolnośląskim, po kilka w kujawsko-pomorskim, lubuskim, opolskim i łódzkim. O tym, że fundusz zainteresowałsię spółką, zdecydowała szybkość, z jaką mnożyła obroty i zyski, a więc cecha typowa dla Gazel Biznesu. Jak przyznaje Iwona Drabot, dyrektor PR w Enterprise Investors, jednym z argumentów decydujących o zakupie udziałów był szybki rozwój spółki.

Inwestycje i plany

W połowie 2011 r. Dino Polska za 9 mln zł przejęła 100 proc. udziałów Mleczarni Naramowice, której produkty będą oferowane w sklepach spółki. W 2012 r. sieć jej marketów ma osiągnąć około 1 mld zł przychodów ze sprzedaży i zarządzać 200 placówkami handlowymi. W 3-4 lata w odległości 250 km od magazynu centralnego w województwie wielkopolskim powstanie około 300 sklepów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane