Szybsza zapłata dla wszystkich przedsiębiorców

Marta Walczak
15-02-2010, 00:00

Decydując się na faktoring, warto sprawdzić oferty różnych firm i wybrać najlepszy dla siebie wariant.

Faktorzy polecają swoje usługi tym, którzy zaczynają współpracę z nowymi kontrahentami

Decydując się na faktoring, warto sprawdzić oferty różnych firm i wybrać najlepszy dla siebie wariant.

Faktoring to usługa finansowa, polegająca na wykupie nieprzeterminowanych wierzytelności z odroczonym terminem płatności, które powstały w wyniku sprzedaży towarów lub usług. Firma faktoringowa (faktor) odkupuje od klienta faktury z odroczonym terminem płatności i przekazuje na jego konto gotówkę będącą większą częścią odkupionych należności. Pozostałą wartość faktur wypłaca się, gdy klient zapłaci za usługę.

— Oprócz finansowania faktor świadczy usługi dodatkowe, m.in. weryfikuje wiarygodność odbiorców, sprawdza, czy są wypłacalni, zarządza należnościami, dba o to, aby spływały na czas, prowadzi rejestr faktur i ewidencję księgową płatności, a także odzyskuje przeterminowane wierzytelności — wylicza Ewa Gawrońska-Micuń, dyrektor ds. rozwoju produktów w Bibby Financial Services.

Rodzaje factoringu

Przedsiębiorca wybierający odpowiedni dla swojej firmy rodzaj usługi faktoringowej powinien wziąć pod uwagę wiele czynników. Faktor, zanim zaproponuje odpowiednią ofertę, analizuje obroty, ustala liczbę kontrahentów, terminy płatności oraz sprawdza wierzytelności klientów faktoranta.

Oferta zawiera dwa główne produkty. Pierwszy z nich to faktoring z regresem (niepełny). Przy tym rodzaju finansowania, faktor odkupuje od klienta faktury z odroczonym terminem płatności i przekazuje na jego konto gotówkę. Do faktoranta trafia wtedy 80-90 proc. należnej kwoty. Po terminie płatności wskazanym na fakturze i otrzymaniu zapłaty od odbiorcy, na rachunek firmy trafia pozostała kwota. W faktoringu z regresem ryzyko niewypłacalności odbiorcy spoczywa na faktorancie.

Dla tych, którzy boją się, że ich kontrahent może nie być w stanie zapłacić należności, istnieje drugi rodzaj finansowania — faktoring bez regresu (pełny). Tutaj również faktor odkupuje faktury i przekazuje na konto swojego klienta gotówkę. Jednak różnica między faktoringiem z regresem i bez regresu polega na tym, że faktor przejmuje na siebie ryzyko niewypłacalności odbiorcy.

Gdy przedsiębiorca prowadzi sprzedaż rozproszoną, a jego kontrahenci reprezentują różne branże, mniej lub bardziej podatne na utratę płynności finansowej, faktor proponuje faktoring mieszany. Jest to połączenie faktoringu pełnego i niepełnego, gdzie ryzyko i odpowiedzialność są rozłożone między faktora i faktoranta. Wybierając faktoring mieszany, przedsiębiorca sam ustala, za które transakcje weźmie odpowiedzialność sam, a za które faktor.

Dla kogo faktoring?

Faktoring to przydatne narzędzie dla firm, które sprzedają towary lub usługi z odroczonym terminem płatności, a chcą zabezpieczyć swoją płynność finansową. Sprawdza się także tam, gdzie występuje długi cykl ściągania należności, np. przy transakcjach z dużymi podmiotami gospodarczymi. Firmy faktoringowe polecają swoje produkty tym, którzy eksportują lub zaczynają współpracę z niesprawdzonymi kontrahentami w kraju i za granicą.

— Branża, w której działa firma, nie ma większego znaczenia. Ważne jest to, aby produkty lub usługi nie były obarczone nadmiernym ryzykiem reklamacji lub zwrotów oraz były dostarczane do odpowiednio rozproszonej grupy odbiorców — mówi Ewa Gawrońska-Micuń.

Firmy faktoringowe nie stawiają wygórowanych wymagań dotyczących wysokości potencjalnego obrotu przekazywanego do faktoringu. To sprawia, że produkt jest dostępny także dla małych firm.

— W dzisiejszej sytuacji gospodarczej banki ostrożniej finansują przedsiębiorstwa z tych branż, których kondycja w ostatnich dwóch latach się pogorszyła. Także firmy ubezpieczające obrót stały się ostrożniejsze i zmieniły dla niektórych odbiorców dostęp do limitów kredytowych — wyjaśnia Radosław Dróżdż, dyrektor ds. sprzedaży BZ WBK Faktor.

Tomasz Mazurkiewicz, dyrektor handlowy ING Commercial Finance, tłumaczy, że na opłacalność faktoringu należy spojrzeć przez pryzmat korzyści, jakie ta usługa daje przedsiębiorstwu.

— Odmrażając swój kapitał obrotowy, klient przede wszystkim poprawia sobie nie tylko płynność bieżącą, ale jest w stanie także znacznie szybciej regulować swoje zobowiązania wobec dostawców. Dzieje się tak dzięki zamianie należności na gotówkę — mówi Mazurkiewicz.

Drugą korzyścią z faktoringu jest fakt, że zapewnia przedsiębiorstwom znaczną poprawę bezpieczeństwa obrotu handlowego z odbiorcami ich towarów lub usług.

— Oczywiście należy pamiętać, że faktoring nie będzie opłacalny w przypadku, kiedy firma w dłuższym okresie utrzymuje wysoki poziom środków pieniężnych, czyli jest po prostu nadpłynna finansowo — dodaje Tomasz Mazurkiewicz.

Marta Walczak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Szybsza zapłata dla wszystkich przedsiębiorców