Foster & Partners i Bure Happold, czyli brytyjskie konsorcjum, które odpowiada za przygotowanie koncepcji architektonicznej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), zakończyło prace, a ich propozycja została przyjęta przez spółkę CPK.
— W ubiegłym roku, w Święto Niepodległości, rozpoczęliśmy projektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK. Od tego czasu pracowaliśmy intensywnie w zespole 250 projektantów i ekspertów, przygotowując koncepcję architektoniczną — mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.
Centralnym elementem CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie diamentu połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Znajduje się przed kontrolą bezpieczeństwa, co oznacza, że będzie dostępne dla wszystkich.

— Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest bardzo łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu kolei dużych prędkości — mówi Grant Brooker, szef Foster & Partners.

Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię około 400 tys. m kw., będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się w strefie Schengen i Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.
Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się zapotrzebowanie). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.

Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in) terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. za pomocą skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, oraz automatycznych bramek.
Dworzec kolejowy CPK to sześć podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone, więc będzie można dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminala i będzie z nim połączony.

Z dworca kolejowego pasażerowie otrzymają przejście do dworca autobusowego i Airport City. Węzeł zostanie wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi, a także obiekty handlowe. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami Airport City.
Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) wynika, że w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.