Taki wynalazek. Pan stoi, a pan jedzie

Izabela Tadra
opublikowano: 22-01-2008, 00:00

W Polsce znane od pół wieku, światową karierę zaczęły jeszcze w XIX wieku. Schody ruchome opanowały lotniska, dworce i domy towarowe.

W Polsce znane od pół wieku, światową karierę zaczęły jeszcze w XIX wieku. Schody ruchome opanowały lotniska, dworce i domy towarowe.

„Schody ruchome to najwyższa forma schodów. Pan stoi, a pan wchodzi!” — tak w filmie Jerzego Gruzy „Motylem jestem...” przekonywała inżyniera Stefana Karwowskiego Kobieta Pracująca.

Śrubki i trybiki

Pierwsze schody ruchome opatentował w 1892 r. Amerykanin Jesse Reno. Nazywał je wtedy „new and useful endless conveyor or elevator”. Zrealizował swój projekt dopiero 15 miesięcy po uzyskaniu patentu. Schody zainstalowano na Coney Island na Brooklynie w 1895 r. Wówczas nie były traktowane jako środek transportu, lecz jako element rozrywki. Namiastka lunaparku.

Reno chciał zainstalować również schody w nowojorskim metrze, jego plany nie zostały zaakceptowane. Mimo to schody ruchome jego pomysłu instalowano w całych Stanach Zjednoczonych i Europie. W 1903 firma Waygood and Otis kupiła od Reno patenty.

Schody ruchome zaczęły podbijać centra handlowe. Jedne z pierwszych zbudowano w 1898 r. w londyńskim domu towarowym Harrod's. Furorę zrobiły też podczas wystawy światowej w Paryżu w 1900 r. Wkrótce stały się też świetnym chwytem reklamowym i wabikiem na klientów.

Polski akcent

Pierwszymi schodami ruchomymi na obecnym terytorium Polski były te zamontowane w 1930 r. we wrocławskim domu towarowym Wertheim. Ale tymi najbardziej znanymi są uruchomione 22 lipca 1949 r. na warszawskiej Trasie W-Z. Ich producentem była radziecka firma Mjetrostroj. Stanowiły one trzy ciągi łączące obecną al. Solidarności z placem Zamkowym. Każdy z ciągów miał 30 m długości, a przy wysokości 12 m wykazywały przepustowość nawet do 10 tys. osób na godzinę. Nieremontowane z powodów braku części zamiennych i zaniedbania stopniowo podupadały, aż zostały wyłączone. W 2005 r., na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich, przeprowadzono ich kapitalny remont. Ponownie ruszyły 21 lipca tego samego roku. Trzy lata po debiucie schodów z Trasy W-Z, w 1952 r., otwarto równie popularne schody ruchome w Centralnym Domu Towarowym. Z kolei Dworzec Centralny z 1975 r. był pionierem chodników ruchomych na pochylniach. Miał też pierwsze w Polsce ruchome schody bez metki „made in USSR” — były amerykańskie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Izabela Tadra

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu