Organizatorzy targów zaczynają się rozwijać w branży konferencyjnej. Otwiera to przed nimi nowe możliwości.
Targi mają infrastrukturę, odpowiednie wyposażenie i — co najważniejsze — ich organizatorzy znają klientów i ich potrzeby. A przecież branże targowa i kongresowo-konferencyjna klientów mają często tych samych. Zainteresowanie organizowaniem konferencji rośnie od kilku lat.
— Nasze centrum konferencyjne umożliwia organizację konferencji, szkoleń, seminariów, sympozjów, narad, spotkań branżowych i biznesowych. W 2008 r. odbyło się u nas około 300 spotkań, a w 2009 r. ponad 400 z udziałem ponad 8 tys. osób. W tym roku planujemy wzrost o kolejne kilkanaście procent i oceniamy, że ta działalność będzie miała stałą tendencję wzrostową — mówi Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targów Kielce.
Prawie wszyscy liczący się organizatorzy targów planują lub już zaczęli inwestycje w centra kongresowo-konferencyjne.
— Nasz przychód z działalności konferencyjnej w zeszłym roku wynosił ponad 10 mln zł, a za 3-4 lata ma wynosić nawet 20 mln zł. Aby to osiągnąć, planujemy zbudować nowoczesne centrum konferencyjne, w którym jedna sala amfiteatralna pomieści 2,5 tys. osób, a cały kompleks ponad 5 tys. Inwestycja pochłonie ponad 100 mln zł, a jej zakończenie ma nastąpić w 2014-15 r. Poza tym trzy lata temu stworzyliśmy profesjonalną komórkę i zaczęliśmy się reklamować, uczestniczyć w różnych targach konferencyjnych w Polsce i za granicą — informuje Tomasz Kobierski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Targi Lubelskie, które dostały dotację na budowę kolejnej hali z programu Rozwój Polski Wschodniej, uwzględniły w tej inwestycji także możliwość organizowania konferencji. W maju Targi Kielce ogłoszą przetarg na wybór wykonawcy nowoczesnego centrum kongresowego. Ma być gotowe do końca 2012 r. i będzie realizowane w ramach wartego 170 mln zł programu rozbudowy targów. W centrum ma być sala główna na 550 miejsc i cztery mniejsze po 92 miejsca oraz hala.
Tylko w ramach Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT) co roku planuje się około 250 imprez targowych, drugie tyle poza audytem PIPT. Natomiast różnych konferencji podczas targów jest prawie dwa tysiące.
— Przychody organizatorów targów z tytułu konferencji pozatargowych to 5-8 proc. w stosunku do przychodów z targów — mówi Bogusław Zalewski, prezes PIPT.
Dzisiaj organizacja konferencji i kongresów to tylko uzupełnienie działalności targowej. Planowane inwestycje pokazują jednak, że to dla branży szansa na dodatkowe dochody i będzie z niej coraz bardziej korzystała.