W ubiegłym roku pisaliśmy o rekordowej stracie Techlandu w 2023 r., która na poziomie operacyjnym sięgnęła niemal 100 mln zł. Stało się to w roku, w którym kontrolny pakiet akcji spółki za ponad 6 mld zł nabył chiński Tencent.
Jeden z największych krajowych producentów gier ubiegły rok miał jeszcze gorszy. Jego przychody spadły z 229 mln do 173,9 mln zł. Wygenerował 172,7 mln zł straty operacyjnej wobec 99,4 mln zł straty rok wcześniej. Strata netto wyniosła natomiast 135,2 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 92,9 mln zł.
„W 2024 r. zarząd podjął decyzję o zaniechaniu dalszej produkcji gry o kodowej nazwie „Projekt (gra)”. Koszty projektu w kwocie 115,98 mln zł obciążyły wynik finansowy spółki za 2024 r. Podejmując decyzję, zarząd dokonał analizy postępu w developmencie gry, w tym opinii wewnętrznych, a także obecnego otoczenia rynkowego, potencjału sprzedażowego i marketingowego realizowanego projektu. Dodatkowo, w związku ze zmianami koncepcyjnymi produkcji gry o kodowej nazwie „Projekty (dodatki do gier)” ,zarząd podjął decyzję o zamknięciu projektu. Łączna wartość skumulowanych kosztów likwidacji projektu w kwocie 10,92 mln zł obciążyła wynik spółki za 2024 r.” – czytamy w sprawozdaniu.
Rezygnacja z gry
Techland nie podał, jakiej dokładnie gry dotyczy odpis. Przed rokiem informował, że pracuje nad grą RPG o tematyce fantasy z otwartym światem opartym na własnym IP studia. Nakłady poniesione w 2023 r. na nowe IP były na poziomie 24,6 mln zł, a skumulowane sięgały 96,5 mln zł. Szczegóły produkcji były tajemnicą. Spółka deklarowała, że jej celem jest stworzenie oryginalnej gry z nowymi elementami rozgrywki. Biorąc pod uwagę skumulowane nakłady, prawdopodobnie zrezygnowała właśnie z dalszych prac nad tą grą.
Techland: jesteśmy w dobrej sytuacji finansowej
Mimo rekordowej straty Techland informuje, ze znajduje się w dobrej sytuacji finansowej, pozwalającej na dalszy rozwój działalności. Spółka wygenerowała w ubiegłym roku 47,8 mln zł dodatnich przepływów z działalności operacyjnej i na koniec roku miała 56,5 mln zł gotówki.
„Przychody generowane z wcześniej wyprodukowanych gier zapewniają dalszą realizację prowadzonych projektów. Okres życia gier wideo, charakteryzujący się wysokimi przychodami w momencie wydania nowej gry oraz w momencie wprowadzania na rynek istotnych rozszerzeń (DLC) lub ulepszonych wersji (enhanced editions), powoduje znaczne wahania dochodowości w poszczególnych latach" - napisał zarząd.
Na koniec 2024 r. zatrudnienie w Techlandzie wzrosło do 424 osób z 394 rok wcześniej.