Technologia gości w hotelach

17-06-2014, 00:00

Udogodnienia Rosną wymagania co do jakości hotelowych usług i wyposażenia

Goście biznesowi najczęściej wybierają hotele, które poza indywidualną obsługą na wysokim poziomie są w stanie zaoferować im dostęp do nowoczesnych technologii — zauważają specjaliści firmy Atende. Taką tendencję potwierdzają choćby wyniki badania „TripBarometer” z 2013 r., w którym wzięło udział ponad 34 tys. respondentów. Na pytanie dotyczące najważniejszych cechy hotelu, skłaniających do rezerwacji, ponad 85 proc. ankietowanych odpowiedziało: „darmowy internet WiFi”. Dopiero na drugim miejscu znalazło się „śniadanie w cenie” (80 proc.), a na trzecim „darmowy parking” (70 proc.).

WYŻSZY POZIOM: W wielu hotelach w Polsce goście mogą już skonfigurować własne urządzenia mobilne z systemem operacyjnym hotelu, co pozwala im np. zarezerwować przez telefon stolik w restauracji czy zamówić poranne budzenie. [FOT. ISTOCK]
Zobacz więcej

WYŻSZY POZIOM: W wielu hotelach w Polsce goście mogą już skonfigurować własne urządzenia mobilne z systemem operacyjnym hotelu, co pozwala im np. zarezerwować przez telefon stolik w restauracji czy zamówić poranne budzenie. [FOT. ISTOCK]

Większe oczekiwania

Bezpłatny dostęp do sieci to jednak nie wszystko. W wielu hotelach w Polsce goście mogą już skonfigurować własne urządzenia mobilne z systemem operacyjnym hotelu, co pozwala im np. zarezerwować przez telefon stolik w restauracji czy zamówić poranne budzenie.

— Odpowiednia aplikacja może również pokazać godne uwagi atrakcje miasta, sklepy i restauracje, do których warto się udać. Niektóre systemy umożliwiają też kontrolowanie sprzętu w pokoju hotelowym przy pomocy telefonu. Klient może więc sam regulować klimatyzację, jasność oświetlenia, włączać i wyłączać telewizor — tłumaczy Magdalena Urbańska, specjalistka ds. marketingu i PR w Atende.

Część hoteli jest także wyposażona w sprzęt do przeprowadzania wideokonferencji za pomocą technologii telepresence, która wykorzystuje wysokiej rozdzielczości obraz w naturalnych rozmiarach i dźwięk przestrzenny. Rozwiązanie to można również wykorzystać w aparatach telefonicznych w pokojach. Wówczas gość może kontaktować się z recepcją nie tylko w sposób tradycyjny, czyli głosowy, ale również audiowizualny. — Godnym uwagi rozwiązaniem technologicznym są też systemy do zarządzania budynkiem, integrujące działanie wszystkich najważniejszych instalacji i urządzeń, np. ogrzewania, wentylacji, chłodzenia, kontroli dostępu do pokojów, systemu alarmowego i przeciwpożarowego. Można też połączyć go z innymi systemami, w tym m.in. rezerwacji pokoi, sal konferencyjnych czy z siecią bezprzewodową — dodaje Magdalena Urbańska.

W 2013 r. w Łodzi otwarto hotel marki Hilton — DoubleTree, który oferuje gościom dostęp do zaawansowanych rozwiązań IT, mogących konkurować ze spotykanymi za granicą. Obiekt zdobył wiele nagród, m.in. wyróżnienie jako najlepszy hotel w Europie Środkowo-Wschodniej w konkursie EurobuildAwards 2013.

Centrum biznesu

— Zastosowano w nim rozwiązania integrujące wszystkie środki komunikacji: telefon, czat, wideorozmowy, wymianę danych. Aparaty telefoniczne w budynku nie tylko obsługują wiele języków, ale też pozwalają sprawdzić stan pogody i godziny lotu. A pokoje VIP wyposażono w wideofony, pozwalające oglądać rozmówcę w ramach opcji „one-way video”, czyli jednostronnej komunikacji — informuje Bartosz Sokołowski, kierownik projektu w Atende. Gość hotelowy może widzieć recepcjonistę, ale sam jest dla rozmówcy niewidoczny.

— Godna uwagi jest też usługa poczty głosowej dla każdego gościa. Podczas rejestracji jest tworzona skrzynka, z której wiadomości można odsłuchać w hotelowym pokoju. Po wymeldowaniu jest ona automatycznie usuwana w ciągu kilku dni — dodaje Bartosz Sokołowski.

W łódzkim hotelu zainstalowano również specjalne telefony, które pomagają w codziennej pracy obsługi obiektu. Przykładowo: tamtejsze pokojówki nie muszą już pisemnie wypełniać formularzy o stanie pokoju. Wykorzystują w tym celu połączenie z odpowiednią aplikacją i głosowo składają raport poprzez wybranie odpowiednich opcji dopisujących wykorzystane odpłatne usługi do rachunku gościa.

Goście z północy

Hotele w Polsce oferują wysoki standard w połączeniu z przystępną ceną, co sprawia, że przyciągają coraz więcej gości z różnych zakątków świata. Według danych trivago.pl od stycznia do kwietnia 2013 r. i 2014 r. noclegów w naszym kraju najczęściej szukali Norwegowie. Ich zainteresowanie Polską wzrosło w tym czasie o 8,3 proc.

— Zmieniły się też miasta, które wybierają. W roku ubiegłym prym wśród podróżujących do nas Norwegów wiódł Gdańsk. W tym roku jest to Kraków. Norwegowie są zainteresowani najdroższymi hotelami — sprawdzane przez nich obiekty kosztują średnio 325 zł za dobę za pokój dwuosobowy typu standard — mówi Justyna Śnieżek z Trivago.pl.

Na drugim miejscu wśród najczęściej sprawdzających dostępność hoteli w Polsce są Szwedzi, których zainteresowanie naszym krajem wzrosło aż o 20 proc. i zostawiają w hotelach średnio 294 zł za dobę.

— O 2 proc. spadło natomiast zainteresowanie Polską Finów, ale wciąż pozostają w pierwszej trójce i wydają na dobę hotelową średnio 285 zł — informuje Justyna Śnieżek.

Maleje popularność Polski wśród Rosjan. W okresie styczeń-kwiecień 2014 r. Trivago.pl odnotowało aż 50-procentowy spadek wyszukiwania przez nich hoteli w porównaniu do takiego samego okresu w poprzednim roku. Pozytywnie zaskoczyli za to Belgowie — aż 28 proc. więcej z nich ma ochotę zatrzymać się w naszych hotelach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Technologia gości w hotelach