Technologia RCS rośnie w siłę

Magdalena GłowackaMagdalena Głowacka
opublikowano: 2025-03-25 20:00

Interaktywne SMS-y mogą zyskać na popularności w marketingu, obsłudze klienta oraz sprzedaży. Według prognoz Tide Software i Orange Polska średnioroczny wzrost polskiego rynku RCS w latach 2025-30 wyniesie 126 proc.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie są najpopularniejsze formy komunikacji wykorzystywane przez sieci handlowe i sklepy internetowe w Polsce?
  • Jakie miejsce wśród form komunikacji zajmuje RCS w porównaniu do innych metod, takich jak SMS czy e-mail?
  • Jakie są prognozy dotyczące wzrostu wykorzystania technologii RCS w Polsce w najbliższych latach?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wartość polskiego rynku RCS (Rich Communication Services), czyli zaawansowanych wiadomości zawierających obrazki lub linki, wysyłanych na urządzenia mobilne, wzrośnie w latach 2025-30 z 8 mln zł do 468 mln zł – wynika z raportu „Przyszłość komunikacji firm z klientami”, realizowanego przez ConQuest Consulting na zlecenie Tide Software i Orange Polska. Z tego kanału komunikacji mogą skorzystać firmy, które chcą urozmaicić treść informacji kierowanych do klientów o elementy graficzne.

Na razie konsumenci nie zwracają szczególnej uwagi na tego typu działania ze strony sieci handlowych czy sklepów internetowych. Na RCS wskazało jedynie 61 osób zapytanych o formę kontaktu stosowaną przez sprzedawców. Najczęstszym sposobem komunikacji marek z użytkownikami jest wiadomość tekstowa, tzn. mejl (962 wskazania) lub SMS (868), a w dalszej kolejności rozmowy telefoniczne (593). Kanał RCS był mniej popularny niż chatboty (293), komunikatory tekstowe (291) i voiceboty (85).

Do popularyzacji RCS-a jako kanału komunikacji ma przyczynić się ogłoszona jesienią zeszłego roku decyzja Apple’a o udostępnieniu technologii dla użytkowników systemu iOS. Użytkownicy telefonów z Androidem, których w Polsce jest ponad 88 proc., mogli otrzymywać takie informacje wcześniej. W lipcu 2024 r. Samsung ogłosił rezygnację ze swojej aplikacji do przesyłania wiadomości na rzecz narzędzia Google'a.

- Widać już wyraźnie ogólnoświatowy wzrost wykorzystywania RCS w komunikacji interpersonalnej i biznesowej. To nie przejściowa moda, ale stały trend, który potwierdzają dane Grupy Orange w Europie oraz Afryce. Znajduje on potwierdzenie także na lokalnym rynku operatorskim w Polsce, gdzie obserwujemy systematycznie rosnącą liczbę użytkowników – mówi Radosław Turek, kierownik produktów hurtowych Orange Polska cytowany w raporcie.

Według Jerzego Klimaszewskiego, prezesa Tide Software, w ciągu najbliższych lat wzrost wykorzystania technologii RCS od Google'a może osiągnąć trzycyfrową, a następnie silną dwucyfrową dynamikę. To oznacza, że wzrost ten może przewyższyć tempo, w jakim polski rynek adaptował płatności mobilne. Najwyższy wzrost dynamiki prognozowany jest na lata 2025 i 2026.

Wśród czynników wpływających na wzrost rynku RCS eksperci wskazują rosnącą liczbę wiadomości, SMS-ów biznesowych, czyli tzw. ruch A2P – application to person, co potwierdzają także dane Urzędu Komunikacji Elektronicznej, rosnącą popularność RCS wśród użytkowników indywidualnych i większą aktywność w zakresie dostarczania usług OTT (over the top - świadczonych ponad siecią).