Telefon złapiecię w biegu

Michalina Preisner
26-09-2007, 00:00

„Ten cały telefon jest dla nas bezwartościowy” — mówili 130 lat temu pracownicy Western Union. Jakże się mylili. Dziś to podstawowe narzędzie pracy.

Integracja Rozmowy na numer stacjonarny można odbierać w samochodzie

„Ten cały telefon jest dla nas bezwartościowy” — mówili 130 lat temu pracownicy Western Union. Jakże się mylili. Dziś to podstawowe narzędzie pracy.

Telefon stał się uniwersalnym komunikatorem — pozwala nie tylko na transmisję głosu, ale też danych. Postępująca integracja technologii telekomunikacyjnych wynika z potrzeb odbiorców, takich jak wielofunkcyjność telefonu i elastyczność przy współpracy z innymi systemami wymiany informacji. Od pracowników wymaga się wszak bycia dostępnymi zawsze i wszędzie — i to ma umożliwić im tzw. jeden telefon.

Dwa w jednym

— Pod pojęciem jednego telefonu kryje się aparat dwusystemowy, umożliwiający połączenia w różnych sieciach — tłumaczy Leszek Rzymowski, dyrektor ds. technologii systemów bezpieczeństwa i komunikacji firmy Qumak-Sekom.

Ale jeden telefon to także jeden numer, który podąża za użytkownikiem, wykorzystującym w pracy więcej niż jedno urządzenie. Odpowiednia infrastruktura przekierowuje połączenia na ten fizyczny aparat, pod którym w danym momencie użytkownik jest osiągalny. Gdy odchodzi od biurka, osoba dzwoniąca pod numer stacjonarny bez dodatkowych czynności uzyskuje połączenie z jego telefonem komórkowym.

— Cechą tego rozwiązania jest integracja telefonów GSM wewnątrz prywatnego planu numeracji centrali abonenckiej, gdzie telefon GSM jest rozpoznawany jako wewnętrzny numer tejże centrali oraz zapewnienie telefonom przenośnym dostępu do korporacyjnej sieci głosowej i usług telefonicznych centrali — wyjaśnia Piotr Staszczak, dyrektor departamentu wspomagania sprzedaży i rozwoju produktów w NextiraOne Polska.

Dla komiwojażerów

Odbiorcy zintegrowanych systemów telekomunikacyjnych to głównie duże korporacje handlowe i finansowe. Dla nich ważny jest przede wszystkim jeden numer telefonu, a co za tym idzie — jedna skrzynka poczty głosowej oraz swobodna konfiguracja systemu, uzależniona od potrzeb klienta (np. skrócony plan numeracyjny, hierarchia połączeń i przekierowań). Telefonia dwusystemowa to również oszczędności uzyskane dzięki zmniejszeniu liczby urządzeń służących do komunikacji w firmie oraz kierowaniu rozmów w zależności od kosztów połączenia.

— Tego typu rozwiązania stają się coraz bardziej atrakcyjne także dla firm zatrudniających mobilnych pracowników, którzy muszą zachować dostęp do danych firmy, kiedy sami przebywają poza jej siedzibą — twierdzi Leszek Rzymowski.

— Zatrudnianie wysokiej klasy fachowców w terenie i zapewnienie im dostępu do wszystkich zasobów firmy jest przecież bardziej efektywne i tańsze niż tworzenie oddziałów i sieci biur w całym kraju — dodaje Grzegorz Dobrowolski, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Cisco Systems.

Inwazja sieci

Przykładem instytucji, która może pochwalić się zintegrowanym systemem komunikacji, jest Urząd Miasta w Bydgoszczy. Instytucja ta ma ponad 800 pracowników i 400 tys. potencjalnych klientów — mieszkańców, którym powinno się zapewnić łatwy kontakt z pracownikami.

Technologia Internet Protocol umożliwia darmowe połączenia z użytkownikami tego samego systemu i o wiele niższe koszty po- łączeń na zewnętrzne nu- mery.

Już dziś dostępne są rozwiązania, które umożliwiają spotkania multimedialne, co pozwala zaoszczędzić pieniądze i czas, do niedawna przeznaczone na podróżowanie. Na rynku wzrasta zainteresowanie takimi systemami. Klasyczna telefonia, zastępowana przez sieci informatyczne, odchodzi do lamusa, a słowa „telefon” będziemy pewnie jeszcze przez długi czas używać — z przyzwyczajenia.

okiem dostawcy

Andrzej Sańka

z Avaya Poland

Jutro jest dzisiaj

Co ma zrobić menedżer, który musi wyjść z biura, a prowadzi ważną rozmowę z klientem przez telefon stacjonarny. Na dodatek zaś, za 20 minut musi przygotować zestawienie finansowe. Może skorzystać z dobrodziejstw technologii, która umożliwi mu dokończenie rozpoczętych czynności nawet po wyjściu z biura. Stopniowe upowszechnianie się technologii VoIP, pojawienie się łatwego dostępu do bezprzewodowych sieci internetowych oraz rosnąca liczba urządzeń typu smartphone i palmtop, sprawiła, że technologia jutra stała się teraźniejszością. Na tych technologiach opiera się idea zintegrowanej komunikacji. Teraz nasz menedżer łatwo będzie mógł przekazać rozmowę z telefonu stacjonarnego na komórkowy, a dostęp do baz danych firmy uzyska za pomocą palmtopa, przeglądarki WWW. Rozwiązania integrujące możliwości wielu urządzeń i aplikacji staną się standardem i umożliwią prowadzenie czynności biznesowych bez względu na to, gdzie znajduje się pracownik.

Michalina Preisner

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Preisner

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Telefon złapiecię w biegu