Telefonia Dialog na ryzykownej ścieżce

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 22-10-2008, 00:00

Telekom ma ciekawy, ale kosztowny pomysł na życie. Celem jest podwojenie wartości spółki w ciągu siedmiu lat.

Telekom ma ciekawy, ale kosztowny pomysł na życie. Celem jest podwojenie wartości spółki w ciągu siedmiu lat.

Zarząd Telefonii Dialog przedstawił nową strategię, która zakłada 1,2 mld zł inwestycji w ciągu siedmiu lat.

— Inwestycje mają spowodować zwiększenie wartości spółki dla właściciela — KGHM Polska Miedź. Do 2015 r. Dialog powinien zwiększyć wartość do 1,2 mld zł — mówi Piotr Mazurkiewicz, prezes operatora.

Jeszcze cztery miesiące temu miał ambicje, by jego działania doprowadziły do zwiększenia wartości Dialogu do 2,4 mld zł, które zainwestował w spółkę KGHM. Nic dziwnego, że weryfikuje swoje oczekiwania — dzisiejsza wycena Dialogu oscyluje wokół 600 mln zł. Spółka chce uzyskać blisko 150 mln zł ze sprzedaży do 25 proc. akcji nowej emisji na giełdzie w drugiej połowie przyszłego roku.

Plan nie tylko trzyletni

Dialog wstępuje na dość ryzykowną ścieżkę. Spółka, która w tym roku będzie miała stratę netto (choć zarząd tłumaczy, że jest ona spowodowana wydarzeniami nadzwyczajnymi), chce zainwestować 905 mln zł w ciągu trzech lat — to średnio trzy razy więcej niż dotychczasowe roczne nakłady. To spowoduje blisko 321 mln zł deficytu kapitału niezbędnego do finansowania działalności. Połowa ma zostać pokryta z kredytu bankowego, a połowa — z debiutu giełdowego. A Dialog odsuwa IPO od wielu lat.

— Przesunięcie debiutu na marzec 2010 r. nie zakłóci realizacji strategii — uważa Tomasz Szeląg, wiceprezes do spraw finansowych.

Symptomatyczne jest, że rada nadzorcza spółki pozytywnie zaopiniowała kierunki strategii firmy, ale zażądała szczegółowego biznesplanu. Ostatecznie strategia powinna być zatwierdzona do połowy grudnia.

W 2008 r. spółka chce mieć 90 mln EBITDA przy 547 mln zł przychodów. W 2015 r. EBITDA ma wynieść 263 mln zł, a przychody 901 mln zł. Wzrost przychodów mają w połowie przynieść klienci indywidualni i w połowie — instytucjonalni.

Multiinstrumentalista

Dialog chce budować supernowoczesną własną infrastrukturę światłowodową do domu każdego klienta (na co wyda 420 mln zł). Dzięki niej klienci mają mieć internet o prędkości nawet 100 Mb/s, a Dialog będzie mógł świadczyć usługi telewizji po łączach internetowych (IPTV) w wysokiej rozdzielczości (HD), wideo na żądanie czy wideokonferencje. W połowie 2009 r. Dialog chce wprowadzić telefonię komórkową jako wirtualny operator (MVNO). Chce też współpracować z dostawcami usług internetowych (ISP), co zwiększy zasięg oferty do abonentów nieobjętych siecią. W tym i przyszłym roku spółka chce nadal rozwijać usługi oparte na sieci TP (chodzi o internet na bazie BSA i abonament na bazie WLR), ale nie jest przekonana co do jej dalszej opłacalności. Dialog mówi też o akwizycjach operatorów telekomunikacyjnych i kablowych

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu