Telekomy rosną na lojalności

opublikowano: 08-11-2018, 22:00

Cyfrowy Polsat miał wyniki lepsze od oczekiwań. Liczbę klientów zwiększają też T-Mobile i UPC.

Sprzedawanie klientom dodatkowych usług zwiększa ich lojalność i sprawia, że wyniki się poprawiają. Efekt ten widać w trzecim kwartale w wynikach Cyfrowego Polsatu.

— Świadczymy już ponad 14 mln usług kontraktowych, 30 proc. klientów grupy korzysta z ofert łączonych, a dzięki temu odnotowaliśmy rekordowo niski wskaźnik churn [współczynnik odejść klientów — red.], który w skali roku wyniósł zaledwie 7,9 proc. — mówi Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu.

Ze wzrostu lojalności cieszy się też T-Mobile Polska, należący do grupy Deutsche Telekom.

— Szczególnie cieszy nas stały spadek churn, który w segmencie klientów kontraktowych osiągnął poziom najniższy od drugiego kwartału 2012 r. — to zasługa konsekwentnych inwestycji w jakość wszystkich punktów styku z klientem. W efekcie nie tylko wzrosła liczba klientów, lecz także średni przychód z klienta (ARPU). Oznacza to, że nasi klienci coraz chętniej wybierają wyższe plany taryfowe oraz korzystają z usług dodatkowych. Te czynniki przyczyniły się do poprawy naszego wyniku finansowego — mówi Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.

Więcej i drożej

Rok temu wyniki polskich telekomów w trzecim kwartale były pod presją wprowadzonych w połowie czerwca 2017 r. nowych regulacji roamingowych w Unii Europejskiej. Teraz takich problemów nie było, a wyniki pozytywnie zaskoczyły. Cyfrowy Polsat w trzecim kwartale lekko przebił oczekiwania analityków. Grupa Zygmunta Solorza, która konsoliduje już w pełni wyniki Netii i kanałów Eleven Sports, miała od lipca do września 2,735 mld zł przychodów, notując przy tym 920 mln zł zysku na poziomie EBITDA i 227 mln — na poziomie netto. Wynik EBITDA był o 2,2 proc. lepszy od oczekiwań. Podczas czwartkowej sesji na GPW kurs Cyfrowego Polsatu rósł o ponad 2 proc.

— Cyfrowy Polsat pokazał solidne wyniki. Mnie pozytywnie zaskoczyły kluczowe wskaźniki operacyjne (KPI). Lepsze od moich oczekiwań są przyłącza nowych klientów w segmencie abonamentowych (post-paid). Na dość konkurencyjnym i nasyconym rynku spółka zdobywa nowych klientów, co może być efektem m.in. wprowadzenia do oferty piłkarskiej Ligi Mistrzów. Ta oferta wspiera również ARPU, gdyż klienci kupują droższe pakiety telewizyjne. To wszystko przekłada się na lepszą rentowność i generowanie gotówki oraz wspiera realizację strategii — szeroka paleta atrakcyjnych usług sprawia, że spada wskaźnik odejść klientów, a to obniża koszty utrzymania klienta — mówi Konrad Księżopolski, szef działu analiz Haitong Banku.

Wszystkim rośnie

Tymczasem T-Mobile w trzecim kwartale miał 1,69 mld zł przychodów (o 5,5 proc. więcej niż rok wcześniej), a skorygowany zysk na poziomie EBITDA wyniósł 418 mln zł (o 11,5 proc. więcej). To również wynik lepszy od oczekiwań. W samym trzecim kwartale analitycy spodziewali się po polskim oddziale T-Mobile 369 mln EUR przychodów (1,59 mld zł) i 92 mln EUR zysku EBITDA (396 mln zł).

— Niższy churn, wzrost bazy klientów oraz stabilizacja ARPU odbiły się pozytywnie na naszym wyniku finansowym. Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, naszym priorytetem jest konsekwentna stabilizacja przychodów i wzrost wyniku EBITDA, który obecnie nie znajduje się już pod negatywnym wpływem regulacji roam-like-at-home — mówi Juraj Andras, członek zarządu T-Mobile ds. finansów.

W czwartek wyniki kwartalne podało też Liberty Global, właściciel UPC, czyli największej sieci kablowej w Polsce. Spółka na koniec trzeciego kwartału miała w Polsce 1,43 mln klientów, którzy płacili łącznie za 3,01 mln usług. Przełożyło się do na 107,6 mln USD przychodów, czyli — w przeliczeniu — około 398 mln zł, co oznacza wzrost rzędu 2 proc. rok do roku. Przypomnijmy, że jeszcze w październiku lepsze od oczekiwań wyniki pokazał Orange. Publikacja wyników Play zaplanowana jest na 12 listopada.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Telekomy rosną na lojalności