Telewizja mobilna dla NFI Magna Polonia

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 09-03-2009, 00:00

Info-TV-FM zwyciężyło w przetargu na telewizję mobilną. Chce wydać 200-300 mln zł i musi porozumieć z operatorami komórkowymi.

Operatorzy komórkowi mogą zablokować plany spółki

Info-TV-FM zwyciężyło w przetargu na telewizję mobilną. Chce wydać 200-300 mln zł i musi porozumieć z operatorami komórkowymi.

Zamojska spółka Info-TV-FM ma 11 mln zł rocznych przychodów. Czterej operatorzy telefonii komórkowej — 26 mld zł. A jednak to Info-TV-FM, operator sieci nadawczej, który wraz z Mediatelem buduje grupę telekomunikacyjną giełdowego NFI Magna Polonia, wygrał przetarg na telewizję mobilną (DVB-H). Pobił czerech operatorów na głowę, bo zdobył prawie dwa razy więcej punktów niż Mobile TV, konsorcjum stworzone przez operatorów sieci Orange, Plus, Era i Play.

Zaskoczenie

— Taki wynik przetargu jest dla nas dużym zaskoczeniem. Zdecydowały prawdopodobnie dwa czynniki. Info-TV-FM zaoferowało znacznie wyższą kwotę za wykorzystanie częstotliwości, a urząd antymonopolowy ocenił ich ofertę jako pozytywnie wpływającą na konkurencyjność (czterech operatorów — jako neutralną). Konkurencyjność była najważniejszym kryterium przetargu — wyjaśnia Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

Info-TV-FM zadeklarował, że zapłaci za częstotliwości 15,1 mln zł. Nie jest to duża kwota — w poprzednim przetargu na częstotliwości komórkowe GSM900 operatorzy oferowali nawet po 500 mln zł. Komórkowi giganci nie komentują rozstrzygnięcia przetargu.

Sport i erotyka

Zdobyte przez Info-TV-FM częstotliwości pozwolą na zaoferowanie telewizji mobilnej, którą można oglądać w telefonach komórkowych lub specjalnych przenośnych urządzeniach z dużymi ekranami. Usługa dopiero raczkuje na świecie, a sprzedają się głównie programy sportowe i erotyczne. W czasach kryzysu jej wdrożenie jest obarczone ogromnym ryzykiem. Info-TV-FM szacuje, że na zwrot z inwestycji będzie musiał czekać 5-7 lat.

"Budowa sieci telewizji mobilnej w Polsce będzie jedną z największych inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną w najbliższych latach. Do 2012 roku wydatki związane z tą inwestycją szacuje się na około 200-300 mln zł. Finansowanie tego projektu zapewni fundusz Magna Polonia" — czytamy w komunikacie Info-TV-FM.

— Projekt będzie finansowany instrumentami kapitałowymi i długiem, z istotnym udziałem vendor financing — mówi Albert Kuźmicz, prezes funduszu Magna Polonia.

Ryzykowny projekt

Info-TV-FM dużo ryzykuje.

— W Niemczech operatorzy komórkowi, którzy przegrali przetarg, zablokowali wdrożenie telewizji mobilnej — ostrzega Olgierd Dobrzyński, członek zarządu TVN.

Taki los podzielił operator płatności mobilnych mPay. Centertel i PTC odmówiły współpracy, co dość skutecznie zablokowało jego rozwój.

— Źle się stało, że wygrało Info-TV-FM. Projekt telewizji mobilnej trudno zbilansować. Część lukratywnych programów może być uznana za niepoprawne. Łatwiej byłoby wdrażać telewizję mobilną, gdyby firma mogła kompensować wydatki na ten cel przychodami z innych źródeł — przekonuje Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Urząd Komunikacji Elektronicznej broni decyzji.

— Mam nadzieję, że operatorzy komórkowi zobaczą szansę na wdrożenie telewizji mobilnej, bo ryzyko ponosi inny gracz. To ważne zwłaszcza w kryzysie. Poza tym, operatorzy pokazali ostatnio, że nie są solidarni. Przynajmniej jeden z nich może się usamodzielnić — mówi Anna Streżyńska.

— Chcemy rozmawiać ze wszystkimi. Niewykluczone, że porozumiemy się z operatorem spoza czwórki, która stworzyła konsorcjum Mobile TV — mówi Zbigniew Gumuliński, prezes Info-TV-FM.

Zwycięzca zadeklarował, że zaoferuje 16 programów od 16 nadawców. Tempo rozwoju sieci ma być szybkie — Info-TV-FM ma rozpocząć świadczenie usługi w ciągu trzech miesięcy. Do końca roku musi objąć zasięgiem 10 miast, a do końca 2011 — 31 obszarów.

Magdalena Wierzchowska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu