Teraz czas na Portugalię

Marta Nowicka
opublikowano: 2005-02-02 00:00

Szukając zagranicznych inwestorów, trzeba nawiązać z nimi kontakt — taki cel przyświeca wyjazdowej konferencji Roadshow.

3 marca w Cascais pod Lizboną odbędzie się Spotkanie Polski z Portugalią — Perspektywy Rozwoju Biznesu. To już trzecia, po Brukseli i Frankfurcie n. Menem, konferencja promująca Polskę w krajach UE. Organizatorami są Roadshow Polska, Konfederacja Pracodawców Polskich i Rada Młodego Biznesu.

— Priorytetem zbliżającej się imprezy jest przede wszystkim stworzenie nowej płaszczyzny dla kontaktów biznesowych między dwoma krajami — tłumaczy Eva Krisztina Aboo, menedżer projektu Roadshow.

Głównymi partnerami projektu są Bank Millennium oraz Millennium BCP — czołowy prywatny bank w Portugalii.

Najważniejsze zagadnienia, jakie zostaną poruszone w trakcie konferencji, to możliwości inwestycyjne w sektorze finansowym, publicznym oraz takich branżach, jak budownictwo, turystyka, nieruchomości, handel. Przedstawiciele Unii Europejskiej, organizacji okołobiznesowych oraz sami przedsiębiorcy postarają się odpowiedzieć na pytanie — co można zrobić dla rozwoju wymiany gospodarczej między Polską i Portugalią.

— Wbrew obiegowej opinii, zagraniczne firmy niewiele wiedzą o Polsce, jako rynku atrakcyjnym dla inwestorów. Inne nowe państwa członkowskie już reklamowały się w całej Europie, a Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych ze względu na liczne ograniczenia ustawowe i finansowe niewiele może zrobić. Inicjatywa Roadshow pozwoli więc pokazać innym, co mamy do zaoferowania na płaszczyźnie biznesowej — mówi Richard Mbewe, główny specjalista Warszawskiej Grupy Inwestycyjnej.

Portugalskie przedsiębiorstwa zainwestowały w Polsce do tej pory ponad 420 mln USD, a PAIIZ stale otrzymuje zapytania od radcy handlowego Ambasady Portugalii dotyczące możliwości nawiązania współpracy handlowej.

— Portugalskie firmy nie mają wyjścia. Na najbliższym hiszpańskim rynku panuje ogromna konkurencja, więc strategicznym celem stają się kraje Europy Środkowej, a Polska jest najbardziej interesująca. Inicjatywa Roadshow musi im tylko uświadomić, że warto tutaj robić biznes — twierdzi Joao Rodrigues, prezes Martifer Polska.