— Zapowiedziane są już komercyjne dostawy skroplonego gazu do Polski. Z tego powodu końcowy odbiór terminala LNG od wykonawcy jest najważniejszy dla ukończenia tej strategicznej dla polskiej gospodarki inwestycji, która umożliwia realną dywersyfikację źródeł dostaw gazu, a tym samym istotnie zwiększa bezpieczeństwo energetyczne kraju — powiedziałArtur Zawartko, wiceprezes Gaz-Systemu.
Próby i testy
Przejęcie do eksploatacji poprzedziło wykonanie licznych prób i testów. Wszystkie zakończyły się pozytywnie, potwierdzając osiągnięcie wymaganych parametrów technicznych. Odbiór inwestycji miał charakter dwuetapowy. Najpierw pracowała komisja trójstronna złożona z przedstawicieli GRI, nadzoru inwestorskiego i Polskiego LNG. Zakończyła prace rekomendacją dla zarządu Polskiego LNG podpisania protokołu odbioru, który skutkuje przejęciem terminala przez służby eksploatacyjne.
Konsorcjum wykonawcy uzyskało wszystkie decyzje administracyjne, które pozwalają na bezpieczną i zgodną z prawem eksploatację. Szkolenie pracowników ze standardów eksploatacyjnych prowadził Gaz-System. W ramach umowy także generalny realizator inwestycji przeszkolił pracowników, dzięki czemu mają kompetencje do obsługi zespołu urządzeń i skomplikowanego procesu technologicznego.
Jedna trzecia potrzeb
Terminal LNG w Świnoujściu zaprojektowano do odbioru, regazyfikacji i dostarczania do polskiej sieci przesyłowej do 5 mld m sześc. gazu rocznie. To jedna trzecia polskiego zapotrzebowaniana gaz. Instalacja umożliwia odbiór błękitnego paliwa drogą morską praktycznie z dowolnego miejsca na świecie.
Wybudowano nowy falochron długości około 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. do około 217 tys. m sześc. (Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście — Szczecin długości 85 km łączący terminal z polskim systemem przesyłowym.
Terminal LNG w Świnoujściu jest jedynym tej wielkości takim obiektem w Europie Środkowo- Wschodniej. Za budowę odpowiedzialna była spółka zależna Polskie LNG, której właścicielem jest Gaz-System.
Plany rozbudowy
Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju, uważa, że warto rozbudować świnoujski terminal LNG o trzeci zbiornik i zwiększyć jego przepustowość z 5 do 7,5 mld m sześc. rocznie. Polska mogłaby wraz z Litwą składać wspólne zamówienia na dostawy gazu skroplonego przez Świnoujście lub terminal w Kłajpedzie w zależności od potrzeby. Chodzi o mechanizmwspólnych zakupów gazu promowany przez Warszawę. Trwa opracowanie studium wykonalności dla rozbudowy mocy terminala. Następną możliwością rozwoju terminalu jest bunkrowanie, czyli zaopatrywanie statków napędzanych skroplonym gazem i jego redystrybucja do małych lokalnych terminali. Pierwsze statki mogłyby być tankowane na przełomie 2020-21.
Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do światowego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką duże możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.