Tesla nareszcie wjeżdża do Polski

opublikowano: 10-01-2019, 22:00

Mieliśmy co prawda apetyt na gigafabrykę, ale na razie będzie serwis. Amerykański koncern założył w Warszawie spółkę

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Czym się będzie zajmować polska spółka Tesli

 

  • Ile osób spółka zamierza zatrudnić w Warszawie

 

  • W jakim jeszcze kraju planuje ekspansję

Zaczęło się od Czech. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia koncern Elona Muska zarejestrował w Pradze spółkę córkę. Tesla Czech Republic należy w całości do Tesla International B.V., czyli europejskiego przedstawicielstwa w Amsterdamie, a w jej zarządzie zasiadają topowi menedżerowie koncernu: Stephan Werkman, dyrektor finansowy na kraje UE w Tesli, David Feinstein, dyrektor ds. globalnej sprzedaży i dostępu do nowych rynków oraz Yaron Klein, główny księgowy amerykańskiej spółki. Przedmiotem działalności czeskiego przedsiębiorstwa — zgodnie z danymi tamtejszego KRS-u — ma być „produkcja, handel i usługi”.

WJAZD DO STOLICY:
WJAZD DO STOLICY:
Tesla ma w Europie salony sprzedaży, często połączone z serwisami, m.in. w Dreźnie, Berlinie (na zdjęciu) czy Wiedniu. Wkrótce ruszy warszawski. Strona internetowa jest w budowie, telefon odbiera automat, który informuje, że można wypożyczyć lub naprawić Teslę.
Fot. Bloomberg

Nie trzeba było długo czekać, by bliźniacza firma powstała i u nas. 4 stycznia zarejestrowano Tesla Poland z siedzibą w centrum Warszawy, w biurowcu przy Złotych Tarasach.

Mocna ekipa

Właścicielem 99,5 proc. udziałów polskiej spółki jest również Tesla International B.V. Kapitał zakładowy Tesla Poland wynosi wymagane minimum (5 tys. zł), a jej zarząd składa się z tych samych trzech osób, które kierują czeską Teslą. Przedmiot działalności firmy jest ujęty precyzyjniej — ma to być przede wszystkim konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, a ponadto m.in.: sprzedaż detaliczna części i akcesoriów, wykonanie instalacji elektrycznych, naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych, sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych czy sprzedaż detaliczna prowadzona przez internet. Na stronie www.tesla-warszawa.com w budowie jest zakładka „salon”. Kontakt telefoniczny umożliwia krótko— i długoterminowy wynajem.

— Jesteśmy w trakcie uruchamiania centrum serwisowego w Polsce i Czechach — mówi Even Sandvold Roland z biura prasowego Tesli w Oslo.

Turbodoładowanie

W większości centrów serwisowych znajdują się także salony firmy.

— To bardzo dobra wiadomość, świadcząca o tym, że Tesla uważa Polskę za atrakcyjny rynek. W USA system sprzedaży firmy jest oparty na internecie, ale w Europie klienci są przywiązani do salonów sprzedaży. Wygląda na to, że Tesla chce się do tego dostosować. Liczę, że spółka chce z Polski zdobywać Europę Wschodnią — mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems, firmy zajmującej się kontrolą jakości w fabrykach motoryzacyjnych.

Podkreśla jednak, że dziś pod względem liczby superładowarek amerykańskiej firmy Polska jest na szarym końcu Europy.

— Działają cztery, o czym mam informację na desce rozdzielczej należącej do Exact Systems Tesli, kupionej po to, by na żywym organizmie poznawać najnowszą technologię. „Superchargery” są zlokalizowane w Ciechocinku, Katowicach, Kostomłotach i Poznaniu. Wkrótce, jak informuje Tesla na stronie internetowej, ich liczba się podwoi i pojawią się ładowarki w Ostrowi Mazowieckiej, Rzeszowie, Sieradzu i Strykowie. Dla porównania: w Czechach są trzy, na Węgrzech dwie, a w Niemczech ponad 60 — mówi Paweł Gos.

Mimo braku oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce Tesla uplasowała się w 2018 r. na trzecim miejscu w rankingu najpopularniejszych aut elektrycznych. W minionym roku zarejestrowano 53 nowe auta tej marki. To jednak jedyna marka produkująca auta elektryczne, która w 2018 r. zanotowała w Polsce spadek sprzedaży. W 2017 r. Polacy zarejestrowali 71 Tesli.

Praca dla mechanika

Na stronie amerykańskiej spółki od listopada ubiegłego roku znajduje się pięć ofert pracy w Warszawie: dla menadżera serwisu, dwóch techników i doradcy ds. części. Dla porównania: w Niemczech jest prawie sto ofert, a we Francji 27. Do pracy w Pradze Tesla szuka również pięciu pracowników z podobnymi kompetencjami, co w Polsce, a dodatkowo chce zatrudnić specjalistę ds. obsługi klienta do pracy w biurze wsparcia w Tilburgu w Holandii. To tam od 2015 r. działa europejska fabryka amerykańskiego koncernu. Na 78 tys. mkw. Tesla składa i testuje modele S i X. W ubiegłym roku spółka poinformowała, że dobuduje „większy magazyn”, który — jak spekulowali eksperci — może być wykorzystany jako centrum dystrybucji na Europę lub miejsce do produkcji modelu 3. Na stronie www spółki znajduje się kilkadziesiąt ofert pracy w Tilburgu, w tym kilkanaście do działu sprzedaży i wsparcia klienta, m.in. ze znajomością holenderskiego, hebrajskiego, włoskiego, francuskiego, niemieckiego i czeskiego.

Marzenia o Gigafactory2

Kilka dni temu w Szanghaju ruszyła budowa wielkiej fabryki aut Tesli. Inwestycja jest warta 2 mld USD. Wstępne prace budowlane miałby się zakończyć latem tego roku, a masowa produkcja modelu 3 powinna ruszyć w 2020 r. Z taśm produkcyjnych chińskiego zakładu, ma zjeżdżać docelowo 500 tys. samochodów rocznie.

Koncern chce mieć jednak także Gigafactory2. Elon Musk zapowiedział w 2016 r., że stanie ona w Europie. Do walki ruszyło kilka krajów — w tym gronie wymieniano Portugalię, Węgry, Czechy i Polskę. Według niemieckich mediów, o projekt starało się 300 miejsc. W połowie 2018 r. Elon Musk ogłosił na Twitterze, że skłania się ku lokalizacji w Niemczech, blisko granicy z Francją i w sąsiedztwie państw Beneluksu. Jednak dotychczas żadnych decyzji nie ogłoszono. Z informacji „PB” wynikało, że kilka z rozpatrywanych lokalizacji znajdowało się w Polsce, a projekt pilotowało ówczesne Ministerstwo Rozwoju, na czele którego stał Mateusz Morawiecki. Niektórzy eksperci wskazywali wówczas, że poza grantem spółka może oczekiwać pomocy w budowie rynku zbytu, czyli dopłat do elektrycznych aut. Dziś nie ma takiego projektu inwestycyjnego i nie zajmuje się nim ani rząd, ani żadna państwowa spółka. Nadzieje na gigantyczną inwestycję mają oczywiście i Czesi. Przypomnijmy, że to właśnie oni mają największe w Europie i jedne z największych na świecie złoża litu, wykorzystywanego do produkcji baterii do elektrycznych samochodów. O ewentualne inwestycje produkcyjne Tesli w Czechach zapytaliśmy więc tamtejszą agencję inwestycji.

— Żadnych negocjacji z potencjalnymi inwestorami nie komentujemy, nie mogę więc też odnieść się do kwestii rozmów z tym koncernem — odpowiada Petra Sivová, rzeczniczka Czechinvestu.

Dodaje jednak, że wszelkie inwestycje związane z elektromobilnością należą do priorytetów czeskiej agencji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer, Małgorzata Grzegorczyk

Polecane