Czytasz dzięki

To może być historyczny listopad na GPW

Paweł Karczewski, Quercus TFI
opublikowano: 18-11-2020, 22:00

Jesteśmy tuż za połową miesiąca, za to ilością ciekawostek, które się wydarzyły można by obdzielić nie jeden rok. A przecież październik też nie należał do nudnych, bo tuż przed końcem tego miesiąca kapitalizacja Allegro przekraczała 100 mld zł.

Zacznijmy jednak od koronawirusa. Między 5 a 7 listopada liczby nowych zakażeń przekraczały w Polsce 27 tys. i były to najwyższe odczyty od początku pandemii. Od tego czasu sytuacja powoli się poprawia, do czego przyczyniły się obostrzenia wprowadzone przed dwoma tygodniami. W następnych dniach mieliśmy do czynienia z kolejnymi przełomami. Pfizer podał informację o wysokiej skuteczności szczepionki (90 proc.) oraz o szybkim terminie jej dopuszczenia przez regulatorów. Natomiast w tym tygodniu Moderna przedstawiła kolejne optymistyczne wieści tym razem o prawie 95-procentowej skuteczności swojego produktu.

Informacje te podziałały, jak pozytywna mieszanka wybuchowa i rynek odpalił niczym rakieta. Inwestorzy zaczęli dyskontować wpływ obostrzeń tydzień przed szczytami zakażeń. Dlatego krach na rynku akcji był krótki i skończył się 30 października. Od tego czasu dominuje optymizm. WIG i WIG20 wzrosły już o około 20 proc. i zbliżyły się do wakacyjnych szczytów. Obu indeksom do przekroczenia tych poziomów brakuje naprawdę niewiele.

20-procentowy zwyżki w niecałe 3 tygodnie są spektakularne, ale nie takie rzadkie w historii GPW. Najciekawsza jest ich struktura. WIG-Banki wzrósł w listopadzie aż o 41 proc., a 24-procentową poprawę zanotował WIG-Paliwa. Natomiast rozczarowaniem jest niedawny pupil inwestorów zagranicznych – Allegro, którego kapitalizacja od szczytu pod koniec października spadła o 27 mld zł. Skala korekty równa jest całkowitej wartości KGHM! Stara gospodarka ewidentnie wraca do łask inwestorów.

Podsumowując, listopad 2020 r. ma szansę zapisać się w historii jako miesiąc absolutnego przełomu walki z pandemią. Być może mamy do czynienia z początkiem kolejnej fali hossy, napędzanej nadziejami na stopniowy powrót do normalności w roku przyszłym.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane