Czytasz dzięki

To Tesla stworzyła elektromobilność

opublikowano: 20-11-2020, 17:15

Czy Izera może pójść w ślady Tesli — o tym oraz o fenomenie projektu Elona Muska opowiada Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Maciej Mazur Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych
Maciej Mazur Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych
materiały prasowe

„Puls Biznesu”: Jak pan postrzega Teslę?

Maciej Mazur: Przede wszystkim jako spółkę, która wywarła największy wpływ na rozwój elektromobilności na świecie. Żaden inny podmiot czy instytucja nie zrobiła dla podsycenia zainteresowania samochodami elektrycznymi aż tyle, ile spółka Elona Muska. To również firma, która zaproponowała zupełnie nowy model użytkowania pojazdów, oparty na systemie zrównoważonego rozwoju. System też jest przełomowy — z jednej strony samochody, z drugiej ekosystem związany z energetyką odnawialną, magazynami energii i siecią ładowania. Mówimy o czymś dużo szerszym niż tylko o motoryzacyjnej innowacji w postaci samochodu elektrycznego. Tesla zaczęła swój rozwój w obszarze elektromobilności na początku dwudziestego pierwszego wieku. Wtedy samochody elektryczne nie były popularne. Realizowała plan, który całkowicie wymykał się standardom znanym z biznesu motoryzacyjnego.

Tesla, nomen omen, pojechała pod prąd?

Tak, i to w wielu obszarach, w których się pojawiała. Na przełomie XX i XXI w. projekty dotyczące aut elektrycznych były w koncernach porzucane. Barierą był zasięg. Co zrobiła Tesla? Poza zaproponowaniem auta zaczęła rozbudowywać własną infrastrukturę ładowania. To wówczas  było bardzo innowacyjne podejście. Dziś jest naśladowane przez bardzo wielu producentów — są choćby takie projekty, jak Ionity czy Electrify America, ale kilkanaście lat temu to Tesla była pierwsza, tworząc sieć superchargerów. Teraz rynek jest dużo bardziej zrównoważony, bo wszyscy poszli tą drogą.

Jak może wykorzystać swoją przewagę, o ile ją ma, nad konkurentami?

Wydaje się, że Tesla chce zająć miejsce globalnego innowatora, i to nie tylko w obszarze mobilności jako takiej, ale również zrównoważonego podejścia do energetyki. Ekosystem ciągle się powiększa. Samochód elektryczny, magazyn energii, panele fotowoltaiczne — to ma być jeden produkt, zatem myślę, że tutaj jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia, ale na pewno Elon Musk nie przestanie nas zaskakiwać. To jest zresztą coś, co jeszcze nie zdarzyło się w historii motoryzacji, żeby na czele jakiegokolwiek koncernu, jakiejkolwiek firmy stał wizjoner i celebryta. Jego konto twitterowe śledzi 40 mln osób. Oznacza to, że poza rolą na rynku motoryzacyjnym mamy do czynienia ze zjawiskiem społeczno-kulturowym, które również ma wpływ na dzisiejszą pozycję Tesli.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Tesli udało się zaistnieć na rynku motoryzacyjnym. Była pierwszym i do tej pory jedynym start-upem, któremu udało się wdrożyć seryjną produkcję samochodów. Izera może pójść w jej ślady?

Teslę i Izerę zdecydowanie więcej dzieli, niż łączy. Wspólna jest tylko ambicja stworzenia samochodu elektrycznego. Tesla zaczęła swoją podróż w 2003 r. Na samym początku elektromobilności. Przypomnijmy, że w 2010 r. globalnie zarejestrowano tylko 3 tys. samochodów na prąd. Obecnie tyle rejestrujemy w Polsce. Tesla przez kilka lat walczyła o to, żeby rozwinąć technologię i zająć miejsce numer jeden na rynku, stając się innowatorem. Za Teslą poszli kolejni. Izera - jeśli powstanie - musi podążać za tymi kolejnymi i oczywiście za Teslą. Niestety, nie mamy Elona Muska, który mógłby taki projekt w Polsce rozwinąć. Myślę, że Tesla jest jedyna i tak zostanie. Nigdzie na świecie nie znalazła naśladowcy. Mamy mnóstwo przykładów start-upów, które sobie nie radziły: Faraday Future czy Dyson to tylko dwa przykłady. Lista firm, które chciały wejść na rynek elektromobilności, ale im się nie udało, jest naprawdę długa. Praktycznie jest tylko jeden pozytywny przykład producenta, który pojawił się na motoryzacyjnym rynku bez samochodowego doświadczenia i z sukcesem sprzedaje samochody. Jest to Tesla.

Izera nie ma szans?

Należy życzyć temu projektowi jak najwięcej szczęścia, ale powtórzenie sukcesu Tesli jest obiektywnie niemożliwe.

Podcast Puls Biznesu do słuchania co piątek od rana w twojej aplikacji podcastowej oraz na pb.pl/dosluchania, w tym tygodniu: „Fenomen Tesli”, goście: Maciej Mazur - Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Artur Włodarski - dziennikarz, Paweł Gos - Exact Systems, Jakub Tabędzki - Clorce, Przemysław Barankiewicz - dom maklerski Finax

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane