Topowe gadżety ostatnich lat

Czas szybko leci i coś, co jeszcze niedawno nas rozgrzewało, szybko staje się elementem stylu retro.

Pamiętacie walkmany? Przenośne odtwarzacze kaset magnetofonowych zrewolucjonizowały przemysł muzyczny w latach 80. i 90. Wszyscy o nich marzyli i przechwalali się w szkołach. Sony zacierało ręce. A kto zaciera ręce po latach 2010? Portal The Verge przygotował ranking 100 gadżetów, które w ostatnich 10 latach zmieniły naszą rzeczywistość. Za kilkanaście lub kilkadziesiąt lat będziemy je pewnie wspominać tak jak dziś walkmany.

Ranking jest efektem burzliwej pracy redakcji popularnego serwisu, więc nie ma charakteru prawdy objawionej. Być może w ramach osobistych podsumowań dokonywanych na koniec roku każdy przygotowuje swój. Setka to wyczyn, ale wystarczy czołowa 10.

„Kiedy gadżety naprawdę działają, ludzie robią z nimi fantastyczne i nieoczekiwane rzeczy. Tak wiele gadżetów z naszej listy jest ważnych nie ze względu na to, co chcieli osiągnąć ich twórcy, ale z powodu tego, co ludzie z nimi osiągnęli. To zawsze była historia technologii, a ostatnia dekada nie była inna” — napisał Nilay Patel, redaktor naczelny The Verge.

Na czele rankingu znalazła się czwarta generacja iPhone’a. Jego autorzy przyznają, że godzinami kłócili się o pozycję każdego gadżetu na liście, ale w przypadku zwycięzcy w zasadzie nie było sporu. Pierwszy iPhone z dzisiejszej perspektywy wygląda dość topornie, choć rozpoczął smartfonową rewolucję jeszcze w poprzedniej dekadzie. „Czwórka” natomiast bywa nazywana szablonem dla współczesnych telefonów i ukształtowała krajobraz technologiczny i medialny na wiele lat. To smartfon, w którym po raz pierwszy zastosowano budowę przypominającą „metalowo-szklaną kanapkę”. Inżynierowie i projektanci Apple’a po raz pierwszy włożyli do iPhone’a przednią kamerę do selfie i wyświetlacz retina. Nie wszystko było idealne i wkrótce po premierze wybuchła słynna „Antennagate”.

Użytkownicy skarżyli się, że smartfon traci czasem zasięg. Steve Jobs poradził trzymać gadżet w inny sposób, zwołał konferencję, żeby pokazać, że inne smartfony mają podobne problemy i zaoferował specjalne etui. Specjaliści od PR dostali wtedy solidną lekcję zarządzania kryzysem.

Drugie miejsce w rankingu też nie budziło wielkich sporów. Ludzie od zawsze marzyli o tym, żeby rozmawiać z komputerami. Wystarczy zrobić wieczór filmowy w klimacie starych hitów science fiction, żeby uzmysłowić sobie, jak silne było to pragnienie. Podobne marzenia miał chyba Jeff Bezos, bo z internetowego księgarza przekształcił się w potentata e-handlu i dostawcę usług cyfrowych. Klienci dostali do ręki inteligentny głośnik z wbudowaną asystentką głosową Alexą, która korzystając z dobrodziejstw sztucznej inteligencji, odpowiada na pytania i wykonuje polecenia.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

To kolejny etap ewolucji w naszym komunikowaniu się ze sprzętem elektronicznym. Lata 2010. to dla Apple’a czas intensywnego wzrostu, zarabiania kokosów na smartfonach, ale także trudne pożegnanie z twórcą potęgi tej firmy. Steve Jobs zmarł po długiej chorobie, a jego miejsce zajął Tim Cook. Krytycy zarzucają mu, że w czasie swoich dotychczasowych rządów nie wprowadził żadnego produktu tak przełomowego jak iPhone. Obrońcy też jednak mają argumenty, a jednym z nich jest analizowana lista. The Verge umieścił w czołówce jeszcze cztery produkty Apple’a, w tym laptopa, inteligentny zegarek, tablet i bezprzewodowe słuchawki, które otworzyły ostatnio zupełnie nowy rynek. Dla porównania: Samsung ma tylko dwa gadżety w pierwszej 15., natomiast Microsoft zaledwie jeden, choć też od jakiegoś czasu próbuje być spółką bardziej hardware’ową.

Definicja tego, czym jest gadżet, mocno się zresztą ostatnio zmienia. Piąte miejsce w rankingu zajęła tesla model S, czyli sztandarowy produkt motoryzacyjnej firmy założonej przez Elona Muska. Chodzi oczywiście o samochód. Nie jest to też pomyłka czy jakieś nadużycie, bo auta rzeczywiście pełnią dziś funkcję gadżetów na kółkach, podłączonych do internetu, sparowanych z innymi urządzeniami. Najbliższe lata zapowiadają jeszcze większą rewolucję, więc niech już nikogo nie dziwi, że samochód sąsiaduje w rankingu ze słuchawkami.

Jedni chwalą, inni ganią. Znany portal Gizmodo przygotował ranking najbardziej rozczarowujących gadżetów minionych lat. Nie wszystko się oczywiście branży technologicznej udaje i choć dajemy jej sporo informacji o naszych upodobaniach, to czasem trudno przewidzieć, co będzie sukcesem, a co okaże się klapą. Gizmodo wymienia w tej drugiej kategorii m.in. telewizory 3D, okulary Google Glass, komputer Mac Pro Apple’a z 2013 r. i smartfony modularne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane