Czytasz dzięki

Toyota liderem rynku i sierpniowych wzrostów

opublikowano: 03-09-2020, 22:00

Sierpień był lepszy od ubiegłorocznego dla trzech producentów, a wyniki 2020 r. są o 31 proc. gorsze od zeszłorocznych.

Rynek nowych samochodów osobowych oraz dostawczych (o dmc do 3,5 t) nadal boryka się ze skutkami pandemii koronawirusa. Choć sierpniowy wynik jest znacznie lepszy od zanotowanego w marcu, kwietniu czy maju tego roku, to tylko w niewielkim stopniu osłabił obserwowane od początku roku malejące zainteresowanie nowymi samochodami. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w sierpniu zarejestrowano w Polsce nieco ponad 39,5 tys. nowych aut osobowych i dostawczych. To aż o 27 proc. (14,7 tys.) mniej niż rok wcześniej.

— Mniejsza liczba rejestracji w sierpniu to nie tylko wina pandemii. Spadek to przede wszystkim efekt wysokiej bazy [wyniku osiągniętego w sierpniu 2019 r. — red]. Wyjątkowo dużą sprzedaż w ósmym miesiącu 2019 r. napędziły zmiany w przepisach dotyczących pomiarów zużycia paliwa WLTP oraz wejście w życie [we wrześniu 2019 r. — red.] nowej normy emisji spalin — EURO 6d-TEMP. Stąd niezwykłajak na okres wakacyjny intensywność ówczesnej sprzedaży — wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Od początku 2020 r. zarejestrowano w Polsce niewiele ponad 292,2 tys. nowych aut. To oznacza, że urzędy wydały o ponad 130,1 tys. (30,8 proc.) dokumentów rejestracyjnych mniej niż w analogicznym okresie minionego roku. Liderem po ośmiu miesiącach roku jest Toyota — zarejestrowano nieco ponad 36 tys. aut tej marki (o 12,4 proc. mniej niż rok temu). Spadek liczby rejestracji zanotowali wszyscy producenci z pierwszej dziesiątki polskiego rynku. Największy — ponad 46,5 proc. — Dacia.

Sam sierpień był pod tym względem nieco łaskawszy. Trzem producentom udało się poprawić wynik w porównaniu z sierpniem 2019 r. Toyota zarejestrowała o 15,1 proc. więcej aut, BMW o 7,8 proc., a Mercedes o 7,5 proc. Według prognoz Samaru sprzedaż nowych samochodów o dmc do 3,5 t sięgnie w tym roku około 478 tys. egzemplarzy, co będzie oznaczać spory, ponad 26-procentowy spadek w porównaniu z 2019 r., kiedy liczba rejestracji wyniosła 625,5 tys.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane