Sprzedaż niskoemisyjnych samochodów hybrydowych marki Toyota w Europie stale rośnie: w pierwszym półroczu 2019 r. osiągnęła 52 proc. całości sprzedaży marki. W związku z tym w 2021 r. polska fabryka Toyoty podwoi produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych i uruchomi produkcję nowej przekładni współpracującej z silnikiem o pojemności 1,5 l. Projekt ten stanowi uzupełnienie i rozszerzenie produkcji przekładni e-CVT współpracującej z silnikiem 1,8 l, uruchomionej w listopadzie 2018 r. Razem z pozostałymi obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) – w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach – wzrośnie do blisko 5 mld zł.
- Z gospodarką jest trochę jak z samochodem. Jeśli nie ma dobrego napędu, jeśli nie ma dobrego przełożenia, to gospodarka nie kręci się tak, jak powinna. Nowoczesne technologie, które przyciągamy do Polski za sprawą Toyoty, są właśnie takim dobrym napędem - mówi Mateusz Morawiecki, prezes Rady Ministrów.
Toyota planuje uruchomienie produkcji silników elektrycznych MG1, stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. Nowa przekładnia e-CVT będzie współpracować z najnowszej generacji silnikiem o pojemności 1,5 l, którego produkcja ruszy wiosną 2020 r. w Jelczu-Laskowicach. W ten sposób oba polskie zakłady Toyoty będą tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy. W związku z planowaną produkcją nowych silników zakład w Jelczu-Laskowicach prowadzi rekrutację dla 200 pracowników, którzy dołączą do 450 osób przyjętych do pracy w ostatnim czasie.
- Nasza fabryka staje się europejskim centrum produkcyjnym elektrycznych komponentów do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. Decyzja koncernu o rozszerzeniu produkcji o kolejny typ przekładni e-CVT stanowi uznanie naszych dotychczasowych osiągnięć oraz dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą TMMP - mówi Eiji Takeichi, prezes TMMP.
TMMP w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do samochodów hybrydowych, współpracujących z silnikiem 1,8-litra, 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 175 tys elektrycznych przekładani do napędów hybrydowych, 258 tys. silników i 633 tys. skrzyń biegów.
Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników o pojemności 2,0 l i 1,5 l, zdolności produkcyjne fabryki wyniosą 309 tys. jednostek napędowych rocznie. Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus.
