TP SA: zdążyć przed rynkiem

Robert Grzeszczuk
opublikowano: 1999-11-23 00:00

TP SA: zdążyć przed rynkiem

Kurs akcji TP SA na giełdzie powoli się stabilizuje. Wczoraj podczas notowań jednolitych, po niewielkim spadku w stosunku do piątku, ukształtował się on na poziomie 24,7 zł za jedną akcję przedsiębiorstwa. Jest to niespełna 1,5 proc. mniej, jak nieoficjalnie wiadomo, niż zaproponował France Telecom. Za 35-proc. pakiet akcji polskiego operatora Francuzi mieli ponoć zaoferować 3 mld USD, co w przeliczeniu na jedną akcję TP SA daje około 25,1 zł. Propozycja SBC, drugiego z kandydatów obok France Telecom, który został dopuszczony do kolejnego etapu prywatyzacji polskiego operatora, była o 4 zł na akcję gorsza. Stracił on też zainteresowanie przetargiem. W związku z tym, nie można wykluczyć, że na weryfikację swojej oferty mogą się też zdecydować Francuzi.

NIE MA WĄTPLIWOŚCI, że inwestor strategiczny spółce jest potrzebny. Zdaniem analityków, w ciągu najbliższych lat europejski rynek telekomunikacyjny zostanie skonsolidowany wokół trzech największych operatorów. Jednym z nich ma być właśnie France Telecom. Mimo to, utrzymanie najsilniejszej pozycji na rynku polskim może być trudne.

CO PRAWDA Telekomunikacja Polska zrywa z misją operatora narodowego i zamiast na telefonizacji największej powierzchni kraju zamierza skoncentrować się na najbardziej intratnych segmentach rynku telekomunikacyjnego: usługach internetowych, przesyle danych i telefonii przenośnej. Ostatnio TP SA podpisała przedwstępną umowę nabycia 4 proc. akcji Tel-Energo, właściciela największej sieci światłowodowej w Polsce (około 8 tys. km), jednego z największych konkurentów, jeśli chodzi o przesył danych. Zamierza też w ciągu najbliższych trzech lat zainwestować w usługi internetowe około 500 mln zł. TP SA pozostaje wciąż największym dostawcą Internetu w Polsce, ale niewykluczone są także akwizycje firm zajmujących się tą działalnością. Medium to ma przed sobą olbrzymie perspektywy rozwoju. Według szacunków, z Internetu korzysta w Polsce 2 mln osób, tj. 5 proc. populacji. Kilka razy mniej niż na Zachodzie.

PLANOWANE są także znaczne inwestycje w Centertel. Na razie spółkę tę dzieli duży dystans od konkurencji. Działający od 1991 roku Centertel po pierwszym półroczu posiada wraz z Ideą około 500 tys. abonentów. Jest to prawie o około 1 mln abonentów mniej niż ma konkurencja: Polska Telefonia Cyfrowa (operator sieci Era GSM) i Polkomtel (Plus GSM), co może być bardzo trudne do odrobienia.

PEWNYM zagrożeniem dla pozycji narodowego operatora może być też zniesienie monopolu na połączenia międzynarodowe. Ma do tego dojść na początku 2003 roku. Niewykluczone, że TP SA będzie musiała konkurować na tym rynku z największymi operatorami telekomunikacyjnymi na świecie.

TP SA z roku na rok wykazuje coraz lepsze wyniki finansowe. W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży wyniosły prawie 10,9 mld zł. Zysk na działalności operacyjnej przekroczył 2,5 mld zł. Natomiast zysk netto 0,96 mld zł. W tym roku zgodnie z prognozą zarządu przychody przedsiębiorstwa maja wzrosnąć do prawie 12,6 mld zł. Tymczasem po trzech kwartałach jest to 8,9 mld zł, o 21 proc. więcej niż w analogicznym okresie 1998 roku. Zysk na działalności operacyjnej jest o ponad 630 mln zł większy niż rok wcześniej. Ponad 123-proc. dynamikę wykazuje też zysk netto, który po trzech kwartałach 1999 roku zamknął się kwotą 881 mln zł.