Transport intermodalny to przyszłość logistyki

Materiał partnera strony
opublikowano: 07-10-2014, 00:00

Rzeczywistość biznesowa skłania operatorów logistycznych do realizacji strategii opartej na zaoferowaniu najbardziej kompleksowej oferty przy najbardziej optymalnym koszcie.

Idealnym rozwiązaniem w dobie dzisiejszych wyzwań staje się więc transport intermodalny, polegający na przewozie jednej jednostki ładunkowej więcej niż jedną gałęzią transportu. W całym tym z pozoru prostym procesie następuje redukcja zbędnych kosztów związanych z przeładunkiem towarów, opłaceniem pracowników i wydłużeniem czasu trwania transportu. Klient zaś otrzymuje ofertę dostarczenia towaru w praktycznie każde miejsce na świecie z wykorzystaniem transportu samochodowego, kolejowego, morskiego czy lotniczego. Pominięcie w całym procesie etapu przeładowywania towaru zmniejsza ryzyko uszkodzenia przesyłki, a przez to prawdopodobieństwo wystąpienia ewentualnych reklamacji i strat finansowych. Wszystko to powoduje, że jakość usług transportowych bardzo wzrasta.

Usługi intermodalne poza aspektem ekonomicznym mają również ekologiczny charakter, rozumiany jako mniejsze zatłoczenie dróg dzięki przeniesieniu części towarów na kolej lub transport morski. Bezpośredni wpływ na ochronę środowiska sprawia, że transport intermodalny jest formą przewozów bardzo promowaną we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Komisja Europejska dopuszcza wręcz możliwość udzielania pomocy finansowej przez kraje członkowskie na przedsięwzięcia wspierające rozwój transportu intermodalnego i wiele państw takie publiczne środki pomocowe uruchamia. Polska niestety tej pomocy nie wykorzystuje w zadowalającym stopniu, czego negatywne efekty można zaobserwować w sferze materialno-technicznejtransportu intermodalnego, a także na rynku przewozów kombinowanych.

Mamy jeden z największych rynków kolejowych w Europie, stanowiący pod względem realizowanej pracy przewozowej ponad jedną ósmą rynku kolejowego UE. Równocześnie zajmujemy drugie miejsce pod względem wolumenu przewozów i liczby licencjonowanych przewoźników kolejowych. Pomimo to plasujemy się dopiero na ósmej pozycji w segmencie przewozów intermodalnych w UE, co świadczy o jego dużym, choć wciąż niewykorzystanym potencjale. Dość niska pozycja w Europie, wsparcie ze strony Unii oraz ewidentne korzyści biznesowe dla klienta i operatora logistycznego sprawiają, że rynek usług transportu intermodalnego w Polsce ma duży potencjał.

Tempo jego rozwoju zależy jednak od właściwych regulacji prawnych, odpowiedniej liczby wydajnych terminali transportu intermodalnego, stosowania konkurencyjnych cen za dostęp do terminali, cen operacji terminalowych oraz stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej. Liczymy, że dużym impulsem do dalszego wzrostu transportu intermodalnego będą fundusze z Unii Europejskiej, które Polska pozyska w latach 2014-20. Szansę na postęp w tej materii upatrujemy w powołanej w grudniu 2012 r. Radzie do spraw Transportu Intermodalnego, której celem jest likwidacja barier prawnych i organizacyjnych.

To oczywiste, że tylko te firmy, które postawią na transport intermodalny, spełniając tym samym rosnące oczekiwania rynku, będą mogły walczyć o wysoką pozycję w branży. PEKAES jest świadomy korzyści wynikających z tej formy transportu, dlatego oparliśmy naszą strategię biznesową na budowie silnej grupy logistyczno-intermodalnej, dzięki której możemy zaoferować naszym klientom kompleksową usługę logistyczną najwyższej jakości.

MACIEJ BACHMAN

prezes PEKAES SA

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera strony

Polecane