Transport na czele

opublikowano: 26-04-2016, 22:00
Obserwuj w MójPB:

Leasingiem można finansować zakup większości maszyn i urządzeń, ale najczęściej dotyczy to pojazdów.

Początek 2016 r. był dla branży leasingowej bardzo obiecujący. Związek Polskiego Leasingu (ZPL) podał, że w pierwszym kwartale wartość aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe wzrosła o ponad 23 proc. w ujęciu rocznym — do 13 mld zł. Wysokie wzrosty finansowania dotyczą zakupu pojazdów osobowych, dostawczych i środków transportu ciężkiego. — 23-procentowa dynamika rynku jest dobrym sygnałem, choć znaczący spadek w segmencie maszyn i urządzeń może sygnalizować zmniejszenie apetytu inwestycyjnego przedsiębiorstw — mówi Wojciech Rybak, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL.

Pojazdy rządzą

Motorem wzrostu całej branży był sektor pojazdów osobowych i ciężarowych.

— Po trzech miesiącach tego roku leasing pojazdów stanowi prawie 75 proc. rynku leasingu ogółem — podkreśla Katarzyna Milej, dyrektor departamentu zarządzania produktami Millennium Leasing. Największy wzrost (52,3 proc.) zanotował tzw. transport ciężki, w ramach którego mieści się leasing samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, naczep i przyczep, autobusów, samolotów, statków oraz sprzętu kolejowego. Łączna wartość finansowania udzielonego na tego typu pojazdy wyniosła 4,3 mld zł, a udział w rynku wzrósł do ponad 30 proc. Jeszcze lepszy wynik wartości nowych kontraktów branża leasingowa wypracowała w dziedzinie pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony (5,3 mld zł), przy 3-3,6-procentowej dynamice rynku.

— Analizując dane historycznie, wartość nowych kontraktów odnoszących się do tych pojazdów w pierwszym kwartale była nawet wyższa od wyników pierwszego kwartału 2014 r., kiedy na rynek oddziaływało „okienko kratkowe”. Obecnie pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony w strukturze finansowania przedmiotów stanowią 41,4 proc. — komentuje Katarzyna Milej.

Maszyny w tyle

Pod koniec ubiegłego roku prognozowano, że pierwsze miesiące 2016 r. upłyną pod znakiem inwestycji firm w maszyny i urządzenia. Tymczasem głównie za sprawą niższego niż w ubiegłym roku finansowania maszyn rolniczych i budowlanych sektor leasingu maszyn i urządzeń (łącznie z IT) po pierwszym kwartale zanotował niemal 9-procentowy spadek wartości.

— Pozostałe sektory gospodarki realizujące inwestycje w maszyny i urządzenia odnotowały wzrosty. Łączna wartość sfinansowanych maszyn i urządzeń wyniosła 3,1 mld zł, co oznacza 24-procentowy udział w strukturze przedmiotowej rynku. Wielu przedsiębiorców wciąż wstrzymuje się z decyzjami, obserwując otoczenie rynkowe i czekając na uwolnienie pieniędzy z perspektywy unijnej na lata 2014-20. Prognozy wskazują, że nastąpi ono w drugiej połowie 2016 r. — przewiduje Katarzyna Milej.

Transport w leasingu

Z Barometru EFL (Europejski Fundusz Leasingowy) za pierwszy kwartał 2016 r. wynika, że leasing jest najpopularniejszym sposobem finansowania inwestycji w branży transportowej. Korzystają z niego aż dwie trzecie firm z tego sektora (około 64 proc. wszystkich przedsiębiorców transportowych, a więc najwięcej ze wszystkich branż).

— Z danych ZPL wynika, że mimo wahań na rynku w pierwszych dwóch miesiącach tego roku branża transportowa nadal sporo inwestowała w tabor — mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Prawie co piąty zarządzający firmą transportową spodziewa się w najbliższych miesiącach wyższego zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne i w wielu przypadkach przedsiębiorcy zdecydują się na leasing. — Leasing jako forma finansowania inwestycji w maszyny, urządzenia i pojazdy wydaje się korzystny dla przedsiębiorców ze względu na możliwość uzyskania finansowania dłuższego niż w przypadku kredytu — tłumaczy Katarzyna Milej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane