Transport na czele

opublikowano: 26-04-2016, 22:00

Leasingiem można finansować zakup większości maszyn i urządzeń, ale najczęściej dotyczy to pojazdów.

Początek 2016 r. był dla branży leasingowej bardzo obiecujący. Związek Polskiego Leasingu (ZPL) podał, że w pierwszym kwartale wartość aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe wzrosła o ponad 23 proc. w ujęciu rocznym — do 13 mld zł. Wysokie wzrosty finansowania dotyczą zakupu pojazdów osobowych, dostawczych i środków transportu ciężkiego. — 23-procentowa dynamika rynku jest dobrym sygnałem, choć znaczący spadek w segmencie maszyn i urządzeń może sygnalizować zmniejszenie apetytu inwestycyjnego przedsiębiorstw — mówi Wojciech Rybak, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL.

Pojazdy rządzą

Motorem wzrostu całej branży był sektor pojazdów osobowych i ciężarowych.

— Po trzech miesiącach tego roku leasing pojazdów stanowi prawie 75 proc. rynku leasingu ogółem — podkreśla Katarzyna Milej, dyrektor departamentu zarządzania produktami Millennium Leasing. Największy wzrost (52,3 proc.) zanotował tzw. transport ciężki, w ramach którego mieści się leasing samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, naczep i przyczep, autobusów, samolotów, statków oraz sprzętu kolejowego. Łączna wartość finansowania udzielonego na tego typu pojazdy wyniosła 4,3 mld zł, a udział w rynku wzrósł do ponad 30 proc. Jeszcze lepszy wynik wartości nowych kontraktów branża leasingowa wypracowała w dziedzinie pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony (5,3 mld zł), przy 3-3,6-procentowej dynamice rynku.

— Analizując dane historycznie, wartość nowych kontraktów odnoszących się do tych pojazdów w pierwszym kwartale była nawet wyższa od wyników pierwszego kwartału 2014 r., kiedy na rynek oddziaływało „okienko kratkowe”. Obecnie pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony w strukturze finansowania przedmiotów stanowią 41,4 proc. — komentuje Katarzyna Milej.

Maszyny w tyle

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Pod koniec ubiegłego roku prognozowano, że pierwsze miesiące 2016 r. upłyną pod znakiem inwestycji firm w maszyny i urządzenia. Tymczasem głównie za sprawą niższego niż w ubiegłym roku finansowania maszyn rolniczych i budowlanych sektor leasingu maszyn i urządzeń (łącznie z IT) po pierwszym kwartale zanotował niemal 9-procentowy spadek wartości.

— Pozostałe sektory gospodarki realizujące inwestycje w maszyny i urządzenia odnotowały wzrosty. Łączna wartość sfinansowanych maszyn i urządzeń wyniosła 3,1 mld zł, co oznacza 24-procentowy udział w strukturze przedmiotowej rynku. Wielu przedsiębiorców wciąż wstrzymuje się z decyzjami, obserwując otoczenie rynkowe i czekając na uwolnienie pieniędzy z perspektywy unijnej na lata 2014-20. Prognozy wskazują, że nastąpi ono w drugiej połowie 2016 r. — przewiduje Katarzyna Milej.

Transport w leasingu

Z Barometru EFL (Europejski Fundusz Leasingowy) za pierwszy kwartał 2016 r. wynika, że leasing jest najpopularniejszym sposobem finansowania inwestycji w branży transportowej. Korzystają z niego aż dwie trzecie firm z tego sektora (około 64 proc. wszystkich przedsiębiorców transportowych, a więc najwięcej ze wszystkich branż).

— Z danych ZPL wynika, że mimo wahań na rynku w pierwszych dwóch miesiącach tego roku branża transportowa nadal sporo inwestowała w tabor — mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Prawie co piąty zarządzający firmą transportową spodziewa się w najbliższych miesiącach wyższego zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne i w wielu przypadkach przedsiębiorcy zdecydują się na leasing. — Leasing jako forma finansowania inwestycji w maszyny, urządzenia i pojazdy wydaje się korzystny dla przedsiębiorców ze względu na możliwość uzyskania finansowania dłuższego niż w przypadku kredytu — tłumaczy Katarzyna Milej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane