Trójmorze szuka biliona euro na infrastrukturę

  • Ignacy Morawski
opublikowano: 04-03-2019, 22:00

Region musi się postarać o zwiększenie udziału sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji, m.in. w drogi, tory i lotniska

Trójmorze to inicjatywa politycznogospodarcza, która ma wzmocnić powiązania infrastrukturalne 12 krajów regionu Europy Środkowej, należących do Unii Europejskiej. Już wiele lat temu wpływowy amerykański think tank American Council sygnalizował, że region potrzebuje wzmocnienia sieci infrastrukturalnych na linii północ — południe. Ich rozwój w czasach ZSRR był celowo blokowany przez Moskwę w celu uniemożliwienia integracji krajów regionu. Dziś rola inicjatywy jest doceniana przez Komisję Europejską jako istotne wzmocnienie procesu integracji rynków Unii Europejskiej.

Z analizy SpotDaty, centrum analitycznego Bonnier Business Polska, wynika, że w najbliższej dekadzie (do 2030 r.) zapotrzebowanie na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych sięgnie 1,15 bln EUR. Z tego ok. połowę będą stanowiły inwestycje w infrastrukturę sieciową, czyli głównie drogi, tory, lotniska, sieci elektryczne i gazowe. Finansowanie inwestycji o znaczeniu regionalnym, czyli takich, które służą efektywniejszym połączeniom między krajami, może być zbliżone do 270 mld EUR. Wsparciem dla nich ma być nowo powołany Fundusz Trójmorza, który ma pobudzać inwestycje realizowane przez sektor prywatny. Współzałożycielami funduszu będą instytucje rozwojowe z państw regionu, w tym polski Bank Gospodarstwa Krajowego. Wstępnie zakłada się, że docelowo fundusz będzie dysponował kwotą do 5 mld EUR i wygeneruje inwestycje o łącznej wartości do 100 mld EUR. Główne obszary to sieci transportowe, energetyczne oraz infrastruktura cyfrowa.

Trójmorze potrzebuje nowych źródeł finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Dziś w ponad 60 proc. są one finansowane z funduszy publicznych. W długim okresie region powinien dążyć do struktury widocznej w Europie Zachodniej, z 30-40-procentowym udziałem sektora finansów publicznych i 60-70-procentowym finansowania rynkowego (również przez firmy należące do państwa).

Kraje regionu nie są osamotnione w poszukiwaniu pieniędzy na rozwój infrastruktury. Szukanie prywatnych źródeł finansowania stało się w ostatnich latach przedmiotem intensywnych prac organizacji międzynarodowych. W 2014 r. na szczycie G20 w Toronto podjęto decyzję o powołaniu Światowej Inicjatywy Infrastrukturalnej, przed którą postawiono cel w postaci promowania udziału inwestorów prywatnych w finansowaniu przedsięwzięć infrastrukturalnych. Od tego czasu wiele organizacji, m.in. Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Bank Światowy, OECD i Rada Stabilności Finansowej, zaangażowało się w prace analityczne i koncepcyjne nad tworzeniem instytucji angażujących inwestorów prywatnych w takie inwestycje.

Są dwa główne filary, na których mają opierać się bodźce do zwiększenia zaangażowania sektora prywatnego. Po pierwsze — są to działania zmierzające do zwiększenia przejrzystości rynku inwestycji infrastrukturalnych, głównie poprzez budowanie zasobów danych, banków wiedzy itp. Po drugie — to aktywność inwestycyjna banków rozwoju, których rola w łączeniu finansowania publicznego i prywatnego ma się zwiększać. Na drugim filarze opierają się takie inicjatywy jak powstający Fundusz Trójmorza.

Raport specjalny „Perspektywy dla inwestycji infrastrukturalnych w Trójmorzu” został opublikowany przez SpotDatę dzięki partnerstwu Banku Gospodarstwa Krajowego. Zawiera analizę perspektyw rozwojowych krajów regionu oraz zapotrzebowania na finansowanie przedsięwzięć infrastrukturalnych, w podziale na inwestycje transportowe, energetyczne i cyfrowe. Raport dostępny jest na stronie raporty.spotdata.pl/trojmorze

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ignacy Morawski, SpotData

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy