Trudno znaleźć konsultanta

Karol Wieczorek
10-05-1999, 00:00

Trudno znaleźć konsultanta

W doradztwie informatycznym niełatwo o pełną niezależność

Firmy komputerowe nie stronią od doradztwa w zakresie zarządzania firmą, szczególnie gdy uczestniczą we wdrożeniach systemów. Trudno jednak znaleźć konsultantów w pełni niezależnych od dostawców oprogramowania.

Przedsiębiorstwa zainteresowane informatyzacją swojej działalności coraz chętniej korzystają z usług wyspecjalizowanych firm doradczych. Usługi tego typu świadczą zarówno międzynarodowe firmy konsultingowe, jak i mniejsze lokalne podmioty. Te ostatnie nie są jednak onieśmielone konkurencją zagranicznych gigantów i z powodzeniem walczą z nimi o klientów.

Po prostu rynek

Decydując się na współpracę z firmami konsultingowymi w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem za pomocą systemów komputerowych, poszukuje się zwykle niezależnych doradców. Nie jest to jednak sprawa łatwa.

Większość firm konsultingowych zatrudnia po kilkunastu specjalistów, trudno więc oczekiwać od nich pełnej znajomości wszystkich dostępnych na rynku systemów. To, jakie rozwiązania będą rekomendowane klientom, zależy w dużej mierze od znajomości poszczególnych rozwiązań. Nawet firmy doradcze, deklarujące znajomość większości dostępnych systemów, nie mogą zagwarantować ich obsługi. Firmy te dysponują specjalistami znającymi jeden lub dwa najpopularniejsze systemy, na które aktualnie jest popyt na rynku.

— Firmy konsultingowe kreują swój wizerunek firm niezależnych od dostawców oprogramowania. Oczywiście nie zawsze tak jest naprawdę. Przeszkadza wcześniej zdobyte doświadczenie. Pewne systemy wdraża się chętniej, dlatego że wcześniej miało się już z nimi do czynienia. Trudno się więc dziwić specjalizowaniu się większości firm konsultingowych we współpracy z jednym, góra dwoma dostawcami oprogramowania, najlepiej znanego pracownikom danej firmy. W kontakcie z produktami tak zaawansowanymi technologicznie, jak systemy wspomagające zarządzanie, nie sposób być dobrym we wszystkim — stwierdza Piotr Siemieński, menedżer w dziale Enterprise Computing Group firmy Compaq Computer.

Brak zaufania

Wiele krajowych przedsiębiorstw, wybierając system informatyczny, nie ma zaufania do zewnętrznych konsultantów.

— Korzystanie z usług firm konsultingowych przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego systemu jest bardzo mądre, lecz często pozostaje jedynie w sferze planów. Często zdarza się, że na konsulting przedwdrożeniowy nie ma czasu, bo system trzeba kupić natychmiast, z kolei po zakupie brakuje już na takie usługi pieniędzy — uważa Jerzy Klęczar, kierownik biura systemów zarządzania w Zakładach Azotowych Kędzierzyn.

— Usługi konsultacyjne w naszym kraju nadal nie cieszą się zbyt dużym powodzeniem. Przeszkodą w ich popularyzacji nie są jednak pieniądze, lecz ludzie. Z usług tego typu korzystają głównie firmy z kapitałem zagranicznym oraz przedsiębiorstwa zatrudniające młodą kadrę menedżerską. Przed zewnętrznymi specjalistami najzacieklej bronią się zaś firmowi informatycy, obawiający się o swoje stanowiska pracy — mówi Artur Grzesiowski, dyrektor handlowy sektora przemysłowego w firmie Sekom.

Myśleć procesami

Przydatność zewnętrznych specjalistów jest często kwestionowana przez dotychczasowych klientów, korzystających z podobnych usług. Zarzuty braku profesjonalizmu względem konsultantów nie są odosobnione. Wielu przedsiębiorców szczególnie narzeka na to, że konsultanci często nie potrafią skutecznie przeorganizować procesów zachodzących w firmach i ograniczają się jedynie do bezrefleksyjnego wdrażania poszczególnych modułów.

Wielu ekspertów mówi jednak, że sytuacja, w której przedsiębiorstwa zdają się w zupełności na usługi specjalistów z zewnątrz również nie jest pożądana.

— Bolączką wielu przedsiębiorstw jest to, że informatycy w nich zatrudnieni nie potrafią myśleć kryteriami procesów biznesowych, a posługują się jedynie zagadnieniami technologicznymi. Blokuje to często usprawnianie działalności firm w fazie projektów wdrożeniowych — mówi Aleksander Kwiatkowski, dyrektor w dziale doradztwa w zakresie zarządzania firmy Pricewaterhouse-Coppers.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Wieczorek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Trudno znaleźć konsultanta