Trzeci pakiet otworzy rynek

Katarzyna Kozińska
17-06-2004, 00:00

W 2010 r. Polska otworzy dostęp do przewozów pasażerskich na liniach międzynarodowych. Czy PKP zdążą poprawić poziom usług?

Nowy Parlament Europejski ma wkrótce rozpocząć prace nad III pakietem kolejowym — dokumentem, który ma otworzyć wszystkie granice dla przewoźników pasażerskich. Może to być jeden z pierwszych tematów, w których opracowywaniu wezmą udział polscy reprezentanci w UE.

Wolnoć Tomku

Od 1 stycznia 2010 r. każdy przewoźnik będzie mógł obsługiwać dowolnie wybrane trasy międzynarodowe.

— Warunkiem będzie posiadanie licencji i spełnienie norm technicznych oraz bezpieczeństwa — mówi Andrzej Massel z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa.

Kontrakt na obsługę danej linii będzie można uzyskać w otwartym przetargu. Międzynarodowe pociągi, które w tej chwili kursują na trasach UE, są zwykle wspólnym przedsięwzięciem kolei tych państw, po terenie których przejeżdża skład. Tak jest też m.in. z ostatnim wynalazkiem PKP: połączenie do Brukseli zorganizowano wraz z kolejami niemieckimi i belgijskimi. Zdaniem Andrzeja Massela, zagraniczne firmy będą chciały wejść w międzynarodowe połączenia przez Polskę.

— Uzgodnienia z UE wymuszają na nas doprowadzenie stanu infrastruktury kolejowej do poziomu UE. Kiedy to się stanie, polskie szybkie trasy będą tak samo opłacalne, jak w innych krajach — uważa Andrzej Massel.

Jednak będą ich przyciągać wcale nie połączenia zagraniczne, ale niektóre rentowne trasy krajowe.

— Pociągi będą mogły wozić ludzi nie zamierzających przekraczać granicy. Na trasie z Warszawy do Wiednia będą mogły zatrzymywać się na wszystkich stacjach, na których będą wsiadać i wysiadać pasażerowie — mówi Andrzej Massel.

Dodatkowy konkurent

— Kolei bardzo trudno będzie wygrać z połączeniami lotniczymi w Europie. Rentownych tras jest niewiele. Inwestorzy nie wejdą w nieopłacalne, jeśli rząd nie zacznie ich dotować. Zagraniczne przewozy nie utrzymają się same. PKP Intercity, które je obsługują, zamknęły 2003 r. stratą — uważa Henryk Klimkiewicz z forum kolejowego RBF.

Polski pasażer z przyjemnością skorzystałby z nowego wagonu i tańszego biletu. PKP mają sześć lat, by poprawić poziom usług. Czy zdążą? Od dwóch lat nie mogą kupić lokomotyw, a złośliwi twierdzą, że jedyna modernizacja taboru polegała na położeniu warstwy farby.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Trzeci pakiet otworzy rynek