Trzy firmy budują panel internetowy
Nowy pomysł na badanie sieci
SIEĆ W SIECI: Dane z badań panelu internetowego będziemy dostarczać klientom na różne sposoby. Jednym z nich będzie wysyłanie informacji przez Internet — informuje Mateusz Galica, kierownik działu marketingu w Taylor Nelson Sofres OBOP. fot. Małgorezata Pstrągowska
Firmy Taylor Nelson Sofres OBOP, Expert Monitor oraz I-Metria podpisały list intencyjny dotyczący stworzenia systemu badania popularności poszczególnych stron internetowych. Projekt ma bazować na panelu internautów przekazujących informacje o swoich preferencjach za pośrednictwem specjalnego oprogramowania.
Trzy firmy postanowiły prowadzić badania polskich internautów oparte na panelu użytkowników sieci przekazujących dane o swoich preferenacjach z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania. List intencyjny w tej sprawie podpisały Taylor Nelson Sofres OBOP, Expert Monitor i Global eMarketing. Do prowadzenia projektu ta ostatnia firma wydzieliła spółkę zależną I-Metria. Przedstawiciele firm zaangażowanych w przedsięwzięcie twierdzą, że nie skończy się na samym liście intencyjnym.
— Trwają prace nad umową.To wszystko co mogę powiedzieć — twierdzi Christopher Modzelewski, prezes I-Metrii. W podobnym tonie, ale z większą ilością szczegółów, mówi o projekcie przedstawiciel TNS OBOP.
— Podpisaliśmy list intencyjny, który wiąże nas jako partnerów do rozpoczęcia projektu. Trwają prace nad szczegółami prawnymi umowy. Pierwsze dane z badania powinny być dostępne w październiku 2000 r. Negocjacje dotyczą podziału zysków z badania. Będzie on uzależniony od nakładów poniesionych przez poszczególnych partnerów na uruchomienie i funkcjonowanie projektu. Podział obowiązków i kosztów musi kształtować się w taki sposób, by zapewnić długoterminowe funkcjonowanie projektu — tłumaczy Mateusz Galica, kierownik działu marketingu Taylor Nelson Sofres OBOP.
Dwa tysiące badanych
Projekt trzech firm nosi nazwę NetMetria. Przewiduje stworzenie panelu internautów, których sieciowe podróże byłyby monitorowane przez specjalne oprogramowanie działające pod kontrolą systemów Windows i Linux. W kwietniu 2000 r. aplikacja została przetestowana na grupie 56 internautów. Do końca roku inicjatorzy planują objąć monitoringiem 1 tys. użytkowników sieci. Docelowo ma ich być 2 tys., przy czym skład osobowy grupy badawczej będzie co pewien czas zmieniany.
— W panelu telemetrycznym rotacja uczestników obejmuje 20 proc. rocznie. W panelu internetowym rotacja będzie dopasowana do zmian na rynku internetowym. Może się zdarzyć, że będziemy wymieniać większą grupę uczestników badania — podkreśla Mateusz Galica.
Ciągle po staremu
Powołując się na przykład badań oglądalności telewizji, nasi rozmówcy podkreślają, że badania panelowe są najlepszą formą monitorowania popularności mediów elektronicznych. Taylor Nelson Sofres OBOP, która dotychczas była jedną z firm prowadzących badania Internetu w sposób ankietowy, nie zamierza jednak rezygnować z dotychczasowej działalności.
— Będziemy kontynuować badanie ankietowe Interbus. Daje ono informacje o znajomości marek i wydarzeń w sieci. Tak samo postępujemy w przypadku telewizji. Prócz badań telemetrycznych prowadzimy badania ankietowe — zaznacza Mateusz Galica.