TRZY IMPREZY TARGOWE BĘDĄ DOFINANSOWANE
Polskie firmy, których nie zniechęciła chwilowa dekoniunktura w Chorwacji, będą miały szanse na atrakcyjne kontrakty
Obroty w handlu pomiędzy Polską a Chorwacją po trzech kwartałach tego roku osiągnęły poziom 335 mln zł — wynik zbliżony do ubiegłorocznego. Nie jest on jednak satysfakcjonujący. Od przyszłego roku dofinansowanie dostaną uczestnicy trzech imprez na targach zagrzebskich. Być może dzięki takiemu rozwiązaniu nastąpi wzrost wymiany handlowej i kooperacyjnej pomiędzy naszymi krajami.
— Na skutek niepokojów przygranicznych ucierpiała cała nasza gospodarka. W stosunku do ubiegłego roku targi zagrzebskie notują 30-procentowy spadek obrotów. Choć już można dostrzec symptomy normalizacji, to nie możemy udawać, że nie ponieśliśmy strat — przyznaje Jasmina Jelenic, project manager Jesiennych Międzynarodowych Targów Zagrzebskich.
Ta największa z organizowanych w Chorwacji imprez targowych już tradycyjnie przyciąga sporo polskich firm.
— W tym roku zainteresowanie targami spadło o 15 proc. Decyzje podejmowano dosłownie w ostatniej chwili, czekając na rozwój sytuacji w regionie. Zmieniła się też struktura wystawców. Na miejsce potencjalnych inwestorów, takich jak np. Stalexport, Centrozap czy Huta Stalowa Wola weszły firmy oferujące produkty konsumpcyjne — mówi Elżbieta Tęsna, prezes Eltaru, od lat reprezentującego targi zagrzebskie w Polsce.
Spadek frekwencji miał charakter przejściowy. Świadczy o tym choćby zainteresowanie ze strony Stalexportu czy Ursusa i zupełnie nowych klientów przyszłoroczną propozycją targową.
— Nasze maszyny od lat były prezentowane na wiosennych targach budowlanych. W przyszłym roku chcemy do tej praktyki powrócić i jednocześnie podjąć współpracę kooperacyjną — zapowiada Alina Piorun, specjalista ds. reklamy w Stalexporcie Stalowa Wola.
Do wchodzenia na chorwacki rynek zachęca też Bożena Borkowska, radca handlowy polskiej ambasady w Zagrzebiu. Firmy, które w tym roku uczestniczyły w targach, nawiązały, jak twierdzi, znakomite kontakty.
— Rząd chorwacki uruchomił preferencyjne kredyty na zakup maszyn rolniczych. Dzięki temu udało nam się sprzedać większą partię traktorów. Dalmacja zgłasza zapotrzebowanie na małe oczyszczalnie biologiczne. Rośnie popyt na artykuły konsumpcyjne, szczególnie dla dzieci. Dobrze sprzedaje się meble, zwłaszcza z przeznaczeniem dla hoteli. Takie przykłady można byłoby mnożyć bez końca — sygnalizuje Bożena Borkowska.
POWÓD DO RADOŚCI: Udało nam się uzyskać dofinansowanie z Ministerstwa Gospodarki dla uczestników nie tylko jesiennej imprezy, ale także dla targów meblowych Ambienta i MT Konsumpcyjnych — cieszy się Bożena Borkowska, radca handlowy Ambasady RP w Zagrzebiu.
OKAZJA: Firma Novol z Komorników k. Poznania chciałaby eksportować do Chorwacji szpachlówki poliestrowe, lakiery i podkłady akrylowe. Ewa Kaliszewska, jej przedstawicielka, skorzystała z okazji, by zasięgnąć informacji o warunkach udziału w targach Zagreb Auto Show bezpośrednio u źródła (na fotografii od lewej Ewa Kaliszewska, Jasmina Jelenic, project manager Jesiennych Międzynarodowych Targów Zagrzebskich, Elżbieta Tęsna, prezes Eltaru).