Trzy żelazne zasady posiadacza karty
Strzeż swojego PIN-kodu
Jest to twój elektroniczny podpis, dzięki któremu terminal lub bankomat weryfikuje, czy osoba posługująca się kartą jest jej faktycznym posiadaczem. W regulaminach banków istnieje zwykle punkt, który mówi, że transakcje dokonane z użyciem PIN-u nie podlegają reklamacji. Można oczywiście zastrzec kartę, ale jeśli złodziej zna kod, prawdopodobnie zdąży wcześniej dokonać transakcji. Nie zdradzaj nikomu PIN-u, a jeśli go zapisujesz — zamaskuj go, na przykład jako fikcyjny numer telefonu.
Na karcie złóż czytelny podpis
Gdy dokonujesz transakcji w punkcie handlowym lub kasie banku, sprzedawca porównuje podpis na rachunku ze złożonym na karcie. Dlatego bardzo ważne jest, abyś podczas odbioru karty złożył taki podpis, jakim rzeczywiście będziesz się posługiwał. Oczywiście potencjalny złodziej może go podrobić, dlatego zapis na karcie powinien być jak najbardziej czytelny. Wbrew powszechnemu mniemaniu najtrudniej jest podrobić właśnie taki podpis, a najłatwiej — złożony z nieczytelnych zawijasów.
Zanotuj numer karty i telefonu do banku
Jeśli stracisz kartę, musisz o tym jak najszybciej powiadomić bank, który ją wydał (lub jakikolwiek, który akceptuje twoją kartę). Aby zgłoszenie zostało przyjęte, powinieneś przede wszystkim podać numer karty. W przypadku kradzieży, cenna jest każda minuta. Jeśli nie podasz numeru, potrzebne informacje będzie musiał ustalić bank, a to może potrwać. Przygotuj zatem wcześniej informację z numerem karty i telefonu, pod którym możesz dokonać zastrzeżenia. Najlepiej zapisać te dane w kilku kopiach, jedną przechowując w domu, a drugą zabierając w podróż. Podczas telefonicznego zgłaszania zastrzeżenia, osoba, która będzie je przyjmować, może poprosić cię o kilka dodatkowych informacji, np. podanie nazwiska rodowego matki. Nie denerwuj się! Informacje te będą potrzebne, aby potwierdzić, że zastrzeżenia dokonuje faktyczny posiadacz karty. Sprawdź w regulaminie, po jakim czasie bank przejmuje na siebie odpowiedzialność za transakcje dokonane skradzioną lub zgubioną kartą.
Sebastian Malarz
Autor jest pracownikiem departamentu skarbu Górnośląskiego Banku Gospodarczego w Katowicach. Więcej informacji jest udostępnionych na stronie internetowej http://www.sebmal.priv.pl/