Turyści nie lubią terrorystów

opublikowano: 03-01-2016, 22:00

TURYSTYKA - PROGNOZY 2016:

Żadna branża nie jest tak wrażliwa na poczucie bezpieczeństwa na świecie jak biura podróży.

Ataki terrorystyczne pokrzyżowały szyki touroperatorom już w ubiegłym roku. Zamachy wymazały z rynku Tunezję, spowodowały 45-procentowy spadek w Egipcie, uderzyły w Turcję i Maroko. Część biur przesunęła ofertę do Grecji i Europy Zachodniej, ale ich zyski — wbrew wcześniejszym prognozom — jeśli urosły, to nieznacznie. Ten rok też będzie trudny. Już jesienią 2015 r., gdy biura sprzedawały wakacyjną ofertę „first minute” na lato 2016, terroryści odebrali turystom chęć do zakupów. — Sprzedaż była dobra do wydarzeń w Synaju i Paryżu. Jeśli nie ma dobrej przedsprzedaży, rośnie ryzyko, że nie wypełnimy samolotów, więc zmniejszamy ofertę. Część touroperatorów już to robi — mówi Marek Andryszak, prezes TUI Poland.

Włochy zamiast Egiptu

Eksperci sądzą, że o ile Egipt może wrócić do łask turystów, o tyle nie uda się to w przypadku Tunezji. Co do Turcji zdania są podzielone. — To wielki znak zapytania — uważa Andrzej Betlej, prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA oraz współzałożyciel portalu www. wczasopedia.pl. Marek Andryszak twierdzi, że sprzedaż tego kierunku jest dziś o 80 proc. niższa niż rok temu. Bardzo źle sprzedaje się kojarzona z imigrantami wyspa Kos.

— Jeśli nadal dużą rolę grać będą obawy o bezpieczeństwo, to zdecydowanie zyskają Grecja oraz kierunki hiszpańskie i włoskie. Te ostatnie to pewna nowość. Ruch turystyczny przesuwa się ze wschodniej do zachodniej części basenu Morza Śródziemnego, więc rynkowi liderzy, Itaka i Rainbow Tours, rozbudowują oferty na Sycylię, Sardynię, Kampanię pod Neapolem — wymienia Andrzej Betlej. Wyspy Kanaryjskie, które już w sezonie 2014/15 stały się kierunkiem niemal porównywalnym z Egiptem, w tym roku zyskają jeszcze więcej — także dlatego, że Ryanair zaoferuje tu dziewięć rejsów tygodniowo, a Norwegian — dwa.

Stracą wszyscy

Biura, które dotychczas opierały ofertę na zniszczonych przez terrorystów kierunkach, dopiero w tym roku będą wchodzić na nowe rynki, więc — jako nuworysze — nie zarobią na nich dużo. Ale nawet touroperatorzy z szeroką ofertą muszą liczyć się z niższymi zyskami. © Ⓟ

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAŁGORZATA GRZEGORCZYK

Polecane