TVP rozdaje karty na rynku

Radosław Omachel
opublikowano: 2003-07-07 00:00

W I półroczu nieznacznie wzrosła wartość brutto rynku reklamy telewizyjnej. Dominuje TVP, wzrosły wpływy TVN i Polsatu. Eksperci zwracają uwagę na blisko 40-proc. wzrost liczby reklam.

Wpływy reklamowe siedmiu największych stacji telewizyjnych wyniosły w pierwszych sześciu miesiącach 2003 r. 3,17 mld zł — wynika z danych AGB Polska. Rok wcześniej w tym samym okresie wartość rynku wyniosła 3,05 mld zł. Dane brutto, nie uwzględniające rabatów, wskazują więc na 4-proc. wzrost.

Według obliczeń, opartych na oficjalnych cennikach, najwięcej pieniędzy na reklamach zarobiła TVP. Wpływy publicznego nadawcy, dysponującego trzema programami, spadły wprawdzie o 4 proc., ale TVP wciąż niepodzielnie panuje na rynku. Wzrosły dochody brutto stacji komercyjnych: TVN zarobił o 18, a Polsat o 4 proc. więcej niż rok temu.

TVP utrzymała też wielkość emisji spotów reklamowych na poziomie z pierwszej połowy 2002 r. Aż o 60 proc. wzrosła za to liczba reklam w Polsacie.

— Jesienią Polsat znacząco obniżył ceny, ale mimo to nie udało mu się zwiększyć swoich przychodów. Wzrost wpływów netto zanotował za to TVN — mówi Artur Brandysiewicz, dyrektor domu mediowego Brand Connections.

Ceny reklam telewizyjnych w Polsce należą do najniższych w Europie. Ze względu na ograniczenia, wynikające z ustawy — maksymalnie 12 minut reklam w ciągu godziny programu — nadawcy komercyjni nie są w stanie zaspokoić popytu.