Tylko duże spółki
stać na fantazję
Firmy AGD preferują nietypowe, drogie stoiska
OBROTNICA GRATIS: Jeśli wystawca zamawia większe stoisko, dodajemy jakiś element wyposażenia gratis. Im większe zlecenie, tym więcej może być za darmo — mówi Anita Trzeciak z firmy Express Exhibition. fot. Borys Skrzyński
Stoiska firm biorących udział w targach są coraz bardziej oryginalne. Moda zmienia się bardzo szybko, a stare pomysły tanieją.
Wystawcy zdają sobie sprawę, że standardowy wystrój nie wystarczy, by zachęcić klientów do oglądania ich produktów. Dlatego ci, których na to stać, zamawiają dodatkowe elementy do stoisk targowych.
Trzeba zapłacić
— Ceny standardowych stoisk bez dodatkowych upiększeń maleją, co spowodowane jest ich niewielką atrakcyjnością. Buduje się je już od 50 złotych za metr kwadratowy powierzchni — mówi Monika Jankowska z firmy Montech, zajmującej się budową stoisk targowych.
Standardowe stoiska, w których aluminiowe słupki przegrodzone są oklejonymi płytami wiórowymi, buduje się np. w Pałacu Kultury i Nauki.
— Mniejsi wystawcy zadowalają się standardowym, 50-60-metrowym stoiskiem. Na specjalne projekty mają fundusze duże, renomowane firmy — tłumaczy Anita Trzeciak z Express Exhibition.
Dodatkowe elementy
Kilkadziesiąt metrów kwadratowych można zabudować na wiele sposobów.
— Aktualnie panuje moda na klepkę oraz panele podłogowe. Dodaje się podświetlane daszki i szklane witryny. Logo firmy tworzy się z liter przestrzennych. Na czasie są także kinkiety, reflektory, kolumny, szklane stoliki czy skórzane fotele — opowiada Monika Jankowska.
Zakupione na targi sprzęty firma budująca stoisko przeważnie zachowuje dla klienta na następne imprezy.
— Często kolejne stoiska jednego producenta są takie same lub bardzo podobne — zauważa Monika Jankowska.
Kogo na to stać
— Podczas targów zagranicznych najbardziej chcą się wyróżnić firmy produkujące sprzęt AGD. Ich stoiska wykonywane są wtedy według specjalnych projektów, a wśród dodatkowych elementów mogą się znaleźć obrotnice, luki, telebimy czy ściany wodne — opowiada Anita Trzeciak.
Modne stoiska wyróżniają się architekturą, a oprócz drewna wykorzystuje się stal, chrom i szkło.
— Można też spotkać stoiska zaprojektowane w formie starej groty lub zamczyska — dodaje Monika Jankowska.
Choć ceny są wysokie, przedstawiciele firm budujących stoiska targowe przyznają, że średnio połowa klientów zamawia nietypowe projekty. Ich liczba może wzrosnąć, zwłaszcza że koszty można w różny sposób obniżać.
— Im większe stoisko, tym większe możliwości negocjacji ceny przez klienta — sumuje Monika Jankowska.
Małgorzata Birnbaum