Ranking Gazel Biznesu, czyli najbardziej dynamicznych małych i średnich firm w Polsce, w roku 2014 powstanie już po raz piętnasty. Jest zatem jednym z najstarszych zestawień przedsiębiorstw w Polsce. Jest najstarszym i najbardziej wiarygodnym rankingiem firm małych i średnich. O jego wiarygodności i bezstronności decydują od początku kryteria, a więc to, że miejsce na liście zależy wyłącznie od wyników przedsiębiorstwa.

Mimo że nasz ranking zostanie opublikowany dopiero pod koniec grudnia 2014 r., to już od miesiąca gromadzimy dane niezbędne do jego opracowania. Ten etap prac potrwa do 30 września 2014 r. „Puls Biznesu” i wywiadownia gospodarcza Coface zbierają dane o firmach, których wyniki kwalifikują je do tytułu Gazeli Biznesu 2014. Robimy to na dwa sposoby. Pierwszym jest zbieranie zgłoszeń, które przedsiębiorcy mogą składać, wykorzystując elektroniczne formularze dostępne na stronach internetowych www. pb.pl i www.coface.pl. Drugi jest domeną firmy Coface, wyszukującej firmy, które zgłoszenia nie złożyły, ale publikują w ogólnodostępnych źródłach swoje wyniki finansowe. Tym, którzy doceniają rangę tytułu Gazeli Biznesu i chcą mieć pewność, że ich wyniki finansowe zostaną poddane weryfikacji, polecamy samodzielne zgłoszenie.
Jednocześnie z gromadzeniem danych firm — i tych nadesłanych, i wyszukanych przez Coface — wywiadownia ta stale je weryfikuje. Dzięki temu na początku listopada będzie mogła przekazać redakcji „PB” gotową listę rankingową Gazel Biznesu 2014. O miejscu w zestawieniu, podobnie jak we wcześniejszych edycjach rankingu, zdecyduje dynamika obrotów osiągniętych w ostatnich trzech latach, tym razem 2011-13. Im większy procentowy przyrost obrotów, tym wyższa pozycja firmy. Przed opublikowaniem zestawienia, które będzie opracowywane do pierwszych dni grudnia, każda z uwzględnionych w nim firm będzie o tym poinformowana przez redakcję.
Cechą, która wyróżnia ranking „Gazele Biznesu”, jest także to, że wszystko, co łączy się dla firmy z udziałem w tym zestawieniu, czyli zakwalifikowanie się, udział w regionalnych galach, podczas których wręczamy certyfikaty, a także prawo do posługiwania się tytułem i logo Gazeli Biznesu, jest całkowicie bezpłatne. Lista Gazel Biznesu nie ma określonej liczby miejsc, więc zależnie od kondycji sektora małych i średnich firm bywa dłuższa lub krótsza. Jak będzie z jej długością w roku 2014, trudno prognozować w środku prac nad jej przygotowaniem. W ciągu trzech lat, z których wyniki bierzemy pod uwagę, optymizm przedsiębiorców i konsumentów mieszał się bowiem z okresami niepewności, a wręcz obawy. Niezależnie jednak od tego, czy ranking będzie ostatecznie skupiał sto firm więcej czy mniej, nie ma wątpliwości, że zakwalifikują się do niego najlepsze małe i średnie firmy w Polsce. Warto więc powalczyć o ten zaszczytny tytuł Gazeli Biznesu 2014 i jak najszybciej zgłosić firmę do udziału w rankingu. Ze szczegółowym regulaminem rankingu można się zapoznać na stronie www.gazele.pl.
O tytuł Gazeli Biznesu 2014 mogą ubiegać się firmy spełniające wszystkie poniższe kryteria: — rozpoczęły działalność przed 2011 r. i prowadzą ją nieprzerwanie do dzisiaj, — w 2011 r. osiągnęły wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie wyższą niż 200 mln zł, — w latach 2011-13 co roku odnotowywały wzrost przychodów ze sprzedaży, — w latach 2011-13 ani razu nie odnotowały straty, — umożliwiły analizę swoich wyników finansowych przynajmniej od 2011 r. (publikując je w Monitorze Polskim B, przekazując je do Coface albo Bonnier Business lub udostępniając przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego).
4272 Tyle firm zakwalifikowało się do poprzedniej, 14. edycji rankingu Gazele Biznesu.
70 O tyle firm skróciła się lista Gazel Biznesu z 2013 r. w stosunku do jej poprzedniej edycji.
1598 proc. O tyle w ciągu 3 lat powiększyła swoje obroty firma Rosa-Bud z Radomia, która zwyciężyła w ubiegłorocznym rankingu „Gazele Biznesu”.
38 proc. Taki odsetek Gazel Biznesu 2013 oceniał w grudniu 2013 r., że sytuacja firmy się poprawi, zaś tych, którzy twierdzili, że się pogorszy, było tylko o 13 proc. Jednocześnie także 38 proc. przedsiębiorców odnotowywało w tym czasie wzrost popytu na swoje produkty i usługi.