Żelazna zasada: kontroluj

JAROSŁAW JAWORSKI, prezes Coface w Polsce
opublikowano: 2014-07-08 00:00

Od 14 lat, przygotowując ranking Gazele Biznesu, kontaktujemy się z małymi i średnimi firmami w celu pozyskania i weryfikacji ich danych finansowych.

Z przyjemnością odnotowujemy rosnącą z roku na rok świadomość polskich przedsiębiorstw co do zwiększania transparentności w obrocie gospodarczym, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli wiarygodności swoich partnerów w biznesie i świadomym zabezpieczaniu swoich należności.

Jarosław Jaworski, prezes Coface Polska
Jarosław Jaworski, prezes Coface Polska
None
None

Dla przedsiębiorcy sprzedaż z odroczonym terminem płatności wiąże się z nieodpłatnym przekazaniem swojej własności innemu podmiotowi i dodatkowo udzieleniem mu nieoprocentowanego kredytu. W grupie jego odbiorców są dobrze znani i zaufani kontrahenci, są podmioty z krótką historią współpracy albo zupełnie nowi partnerzy handlowi. Wobec wszystkich powinno się jednak stosować zasadę ograniczonego zaufania. Badanie sytuacji kontrahenta i regularne kontrolowanie jego kondycji to jedna z żelaznych zasad dostawców w trudnych rynkowo czasach.

Wśród działań profilaktycznych, cieszących się coraz większą popularnością, znajduje się monitoring. Sprzedający może zlecić regularne kontrolowanie sytuacji wybranych firm lub nawet całego portfela kontrahentów. Narzędzie to umożliwia nie tylko dotarcie do informacji o np. nowych danych finansowych czy ważnych zmianach w danych rejestrowych, ale daje przede wszystkim szansę na szybkie wychwycenie zdarzeń negatywnych. Informacja o złożeniu wniosku o upadłość, postanowieniu o upadłości, zleceniu windykacji czy obniżeniu ratingu firmy to sygnały dla dostawcy o konieczności podjęcia natychmiastowych kroków w celu zabezpieczenia należności i zrewidowania planów dalszej współpracy z zagrożoną firmą.

W 2014 r. obserwujemy co prawda nieznaczną tendencję spadkową liczby upadłości (spadek o około 11 proc.), ale jest ich ciągle dwukrotnie więcej niż w przedkryzysowym 2008 r. Utrzymujące się podwyższone ryzyko braku zapłaty w transakcjach handlowych jest jednym z powodów stale rosnącego zainteresowania zabezpieczaniem należności. Ubezpieczenie kredytu kupieckiego staje się coraz popularniejsze także wśród przedstawicieli sektora MSP, co widzimy również w gronie Gazel Biznesu. W przypadku mniejszych firm znaczące opóźnienia lub brak zapłaty przez jednego z kluczowych klientów może spowodować duże kłopoty finansowe, a nawet doprowadzić do upadłości. Często jednak barierą dla małych i średnich firm w korzystaniu z ubezpieczenia należności były dość skomplikowanie procedury zawarcia i zarządzania polisą.

Fakty wskazują, że ta sytuacja stopniowo się zmienia, bo w ciągu ostatnich dwóch-trzech lat notujemy coraz większą liczbę firm korzystających z naszego ubezpieczenia dla MSP, w którym proces zawierania umowy i administrowania polisą został znacznie uproszczony, a uzyskiwanie ochrony ubezpieczeniowej ułatwione. Usługa jest dostępna nawet dla małych firm, które dopiero zaczynają działalność. Klienci mogą samodzielnie decydować o wielu parametrach umowy. Pomocny w bieżącej obsłudze polisy przez klienta jest system szybkiego, automatycznego przyznawania limitów kredytowych do określonej w umowie wartości. Polisa zapewnia ponadto wsparcie ubezpieczyciela w zakresie polubownej i sądowej windykacji należności, a warto pamiętać, że pozycja firmy ubezpieczeniowej ma często decydujące znaczenie w skutecznym odzyskaniu przeterminowanych należności.

Publikowane ostatnio wskaźniki makroekonomiczne potwierdzają, , że ożywienie gospodarcze w Polsce jest coraz bardziej wyraźne. Powraca skłonność polskiego konsumenta do zakupów, pobudzana zwiększaniem zatrudnienia przez przedsiębiorstwa (wzrost o 0,7 proc. r/r w kwietniu i maju po rocznym okresie redukcji zatrudnienia zakończonym w listopadzie zeszłego roku), jak również wzrostem płac (o 4,8 proc. r/r w maju). W rezultacie dy-namika sprzedaży detalicznej również zauważalnie wzrasta — o blisko 6 proc. r/r w pierwszych pięciu miesiącach tego roku w porównaniu z zaledwie 0,4 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego. Mamy nadzieję, że te bardziej optymistyczne prognozy gospodarcze sprawią, że wyniki przedsiębiorstw będą się poprawiać, a to zaowocuje większą liczbą Gazel w tym roku i w następnych latach. Coface pracuje już nad kolejnym, 15. rankingiem Gazele Biznesu, zatem czekamy na Państwa zgłoszenia.

 

KTO MOŻE ZOSTAĆ GAZELĄ BIZNESU?

O tytuł Gazeli Biznesu 2014 mogą ubiegać się firmy spełniające wszystkie poniższe kryteria: — rozpoczęły działalność przed 2011 r. i prowadzą ją nieprzerwanie do dzisiaj, — w 2011 r. osiągnęły wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie wyższą niż 200 mln zł, — w latach 2011-13 co roku odnotowywały wzrost przychodów ze sprzedaży, — w latach 2011-13 ani razu nie odnotowały straty, — umożliwiły analizę swoich wyników finansowych przynajmniej od 2011 r. (publikując je w Monitorze Polskim B, przekazując je do Coface albo Bonnier Business lub udostępniając przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego).

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface