Czytasz dzięki

Ubezpieczyciele bardziej odporni na wirusa

opublikowano: 21-09-2020, 22:00

Pandemia COVID-19 oszczędziła towarzystwa w pierwszym półroczu, ale ciemne chmury gromadzą się nad branżą.

31,5 mld zł, czyli o 2 proc. mniej niż rok wcześniej — tyle wydali Polacy na ubezpieczenia od stycznia do czerwca 2020 r. według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU). Ponadto branża wypłaciła blisko 20 mld zł odszkodowań i świadczeń (tyle samo, ile przed rokiem) oraz wypracowała 3,8 mld zł zysku netto — o 7 proc. mniej niż rok wcześniej. W wynikach nie widać jeszcze negatywnego wpływu pandemii COVID-19. Zdaniem Grzegorza Prądzyńskiego, który stoi na czele PIU, skutki pandemii i spowolnienia gospodarczego dla rynku ubezpieczeniowego będzie można lepiej ocenić dopiero za dwa-cztery kwartały. Wyjaśnia, że większość umów zawiera się na rok, dlatego w ubezpieczeniach recesja zawsze jest widoczna z pewnym opóźnieniem.

Zobacz więcej

Fot. Marek Wiśniewski

Rynek ubezpieczeń na życie skurczył się r/r o 4,4 proc. To efekt wygasających polis z ubezpieczeniowych funduszem kapitałowym, które nie cieszą się już taką popularnością jak jeszcze kilka lat temu. Według prezesa PIU obecnie dominują polisy ze składką regularną, a spadek wypłacanych z nich świadczeń oznacza, że „nie rezygnujemy z nich, traktując je jako długoterminowy kapitał”. Jeśli chodzi o polisy komunikacyjne, które stanowią około 60 proc. biznesu majątkowego, to od stycznia do czerwca zakłady zebrały 11,6 mld zł składek, z czego około 7,3 proc. dotyczy OC. Coraz głośniej mówi się o tym, że w tej linii produktowej towarzystwaobniżają stawki, ale do wojny cenowej, która skutkuje utratą rentowności, jeszcze daleko.

Prezes PIU podkreśla, że ubezpieczyciele pełnią w gospodarce szczególną funkcję, łagodząc cykle koniunkturalne i będąc długoterminowym inwestorem w krajowe papiery wartościowe. Mają bardzo silną pozycję kapitałową, która pozwala im prowadzić bezpieczną działalność mimo wahań koniunktury. W pierwszej połowie tego roku towarzystwa odprowadziły do budżetu państwa ponad 800 mln zł podatku dochodowego i ulokowały blisko 82 mld zł w obligacjach i innych papierach wartościowych o stałej kwocie dochodu, wspierając gospodarkę i finanse publiczne.

10,1 mld zł Tyle składek z polis życiowych zebrali ubezpieczyciele w pierwszym półroczu 2020…

21,4 mld zł …a tyle z polis majątkowych.

Ubezpieczeniowe wieści
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
×
Ubezpieczeniowe wieści
autor: Karolina Wysota
Wysyłany co dwa tygodnie
Karolina Wysota
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane