Przedstawiciele biznesu kojarzą Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) głównie z przyznawaniem grantów. Wielu z nich nie wie, że oferuje ona darmowy dostęp do kursów bez konieczności wychodzenia z domu. Akademia PARP to zestaw szkoleń internetowych z wiedzą biznesową.

E-learningowy boom
Rynek technologii edukacyjnych w ostatnim czasie przyspieszył. Do e-learningowego boomu przyczyniają się m.in. postępująca cyfryzacja społeczeństwa, powszechny i szybki dostęp do nowinek technologicznych. Impulsem do rozwoju internetowych szkoleń jest też obecna pandemia.
— Wiele osób zyskało więcej wolnego czasu, a konieczność izolacji w domach zmusiła ich do szukania wspomnianych przedsięwzięć w sieci. Teraz e-edukacja to jedyny sposób na zdobywanie wiedzy — podkreśla Michał Polański, dyrektor departamentu wsparcia przedsiębiorczości w PARP, koordynator Akademii PARP.
Akademia PARP, czyli interaktywna platforma szkoleniowa, działa już od kilkunastu lat. W ciągu ostatniego roku została wzbogacona o kolejne kursy i udoskonalona pod względem technicznym.
— W okresie pandemii odnotowaliśmy trzykrotny wzrost zainteresowania szkoleniami, choć wcześniej też były one popularne wśród przedsiębiorców i ich pracowników chcących podnosić kompetencje. Chętnie korzystali z nich również studenci i osoby, które planują działać na własny rachunek. W styczniu na naszej platformie było zalogowanych ponad 14 tys. osób, a na koniec marca — ponad 21 tys. Co ważne, jedna osoba może zapisać się na więcej niż jeden kurs. Od czerwca ubiegłego roku wydaliśmy już 12 tys. certyfikatów ukończenia kursów — zaznacza Michał Polański.
Bogata oferta
Oferta Akademii PARP to zestaw 17 szkoleń z takich dziedzin, jak m.in. finanse, marketing, prawo i zarządzanie. Do najpopularniejszych należą: „Jak założyć własną firmę?”, „Media społecznościowe w biznesie” i „Ochrona danych osobowych dla MŚP (RODO)”. Michał Polański zwraca też uwagę na dobrze oceniane przez przedsiębiorców kursy: „Podatkowa księga przychodów i rozchodów” i „E-commerce i marketing internetowy”.
— Coraz więcej przedstawicieli biznesu zaczęło interesować się tematyką dotyczącą rozwoju sklepów internetowych. Planujemy wzbogacić to szkolenie o nowe aspekty e- -commerce. Każdy kurs staramy się poprawiać pod względem merytorycznym. Rozszerzamy jego tematykę, jeżeli zmieniają się regulacje prawne lub trendy w danej dziedzinie — zaznacza Michał Polański.
W ofercie rządowej agencji nie brakuje też szkoleń, których celem jest rozwój kompetencji menedżerskich przydatnych w prowadzeniu biznesu. Nowy kurs „Umiejętności osobiste” składa się z 10 lekcji, podczas których uczestnicy dowiedzą się m.in. jak we właściwy sposób uwalniać emocje.
Nowe szkolenia
W najbliższym czasie ekipa Akademii PARP uruchomi kolejnych pięć e-szkoleń, a do końca roku będzie ich łącznie 32.
— Wśród nich znajdą się takie, które pomogą firmom przetrwać okres zawirowań i dopasować się do zmieniających się warunków rynkowych. Będą dotyczyły m.in. motywowania pracowników i zarządzania nimi w sytuacjach kryzysowych. Nie zabraknie też kursu na temat technik sprzedażowych. Jest na to spore zapotrzebowanie wśród uczestników Akademii PARP — zapowiada Michał Polański.
Autorami szkoleń internetowych są eksperci z dużą wiedzą biznesową i doświadczeniem w tej dziedzinie. Aby skorzystać z e-nauki, wystarczy mieć stałe łącze internetowe, odpowiedni sprzęt komputerowy oraz być zdyscyplinowanym i systematycznym.
— Akademia PARP to narzędzie nowoczesne i intuicyjne w obsłudze. Jej przyszli uczestnicy muszą założyć konto użytkownika i zalogować się na stronie internetowej Akademii. Kursy są pogrupowane w kilka kategorii. Przed wybraniem jednego z nich użytkownik może zapoznać się z programem szkolenia, oczekiwanymi efektami i wskazówkami przydatnymi w jego realizacji. Może też dowiedzieć się, jak oceniają go inni użytkownicy serwisu i ile czasu trzeba poświęcić na jego ukończenie. Średnio jest to około czterech godzin. Kursy podzielone są na etapy, więc uczestnicy mogą dostosować naukę do swojego kalendarza — wyjaśnia Michał Polański.
Na tym jednak edukacyjna oferta PARP się nie kończy. Rządowa agencja ma na swoim kanale YouTube ponad 80 filmów szkoleniowych. Jaka jest różnica między nimi a e-kursami? Mają one formułę nagranych wcześniej wykładów. Przedsiębiorca nie może tu liczyć na interakcję z mentorem.
— Dzięki wspomnianym filmom szybciej docieramy do przedsiębiorców z aktualnymi tematami biznesowymi. Natomiast stworzenie e-kursu trwa dłużej, wymaga przygotowania zarówno scenariusza technicznego, jak i merytorycznego — podkreśla Michał Polański.
W ofercie szkoleniowej PARP są też seminaria i webinaria.
PFR też szkoli
Również PFR Portal PPK, spółka zależna Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), ma aktualną ofertę szkoleniową dla przedsiębiorców, którzy chcieliby skorzystać ze wsparcia na ochronę miejsc pracy i utrzymanie płynności finansowej firm.
— Trenerzy regionalni, którzy dotychczas prowadzili szkolenia dotyczące pracowniczych planów kapitałowych, skierowane do pracodawców i osób odpowiedzialnych za wdrożenie programu w firmach, prowadzą równolegle e-kursy i webinaria dla przedsiębiorców na temat rozwiązań proponowanych w rządowej tarczy antykryzysowej i tarczy finansowej PFR. Uczestnictwo w nich jest bezpłatne. Mają one charakter otwarty, ale też mogą być organizowane dla konkretnych firm. Zainteresowanie finansowaniem wśród przedstawicieli biznesu jest ogromne. Eksperci nie tylko wyjaśniają, w jaki sposób można skorzystać z programu pomocowego dla przedsiębiorstw, które ucierpiały wskutek pandemii, ale odpowiadają też na bieżąco na pytania uczestników szkoleń online — wyjaśnia Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.