Udana premiera „The Alters”

opublikowano: 2025-06-15 13:17
zaktualizowano: 2025-06-15 17:14

Najnowsza gra od 11 bit studios zebrała bardzo dobre opinie graczy, a liczba jednocześnie grających w weekend przekroczyła oczekiwania części analityków.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W piątek 13 czerwca po południu do graczy na całym świecie trafiła gra „The Alters”, której producentem i wydawcą jest giełdowe 11 bit studios. Tytuł zadebiutował jednocześnie w wersji na PC, PlayStation 5 oraz Xbox Series S/X. Od dnia premiery jest również dostępny w usłudze Xbox Game Pass i PC Game Pass.

Już w czwartek okazało się, że tytuł zebrał dobre oceny od prasy branżowej (Metascore 84 proc.). Jak się okazuje - przypadł też do gustu graczom. W dniu premiery odsetek pozytywnych ocen na platformie Steam wynosił 92 proc. W niedziele po południu przy ponad 1,35 tys. ocen na Steam 90 proc. było pozytywnych. Tytuł zbiera też dobre oceny na PS5 (4,64 w pięciopunktowej skali). Ocena graczy jest niemal tak dobra, jak w przypadku „This War of Mine” (94 proc.), czy „Frostpunka” (92 proc.) i wyraźnie wyższa niż w przypadku poprzedniego tytułu studia, czyli „Frostpunka 2” (75 proc.).

W dniu premiery peak jednocześnie grających na Steam przekroczył 8 tys. Został pobity już w sobotę rano, a w sobotnie popołudnie ustanowił rekord na poziomie ponad 15,1 tys. grających. Już w niedzielę po południu sobotni peak graczy został pobity, a około godz. 15 liczba jednocześnie grających przekroczyła 18 tys., ustanawiając nowy szczyt. Liczba jednocześnie grających przekroczyła oczekiwania części analityków. Peak grających w „The Alters" był wyższy niż historyczny szczyt „This War of Mine” (9,5 tys.), ale niższy niż w przypadku „Frostpunka” (29,36 tys.) czy „Frostpunka 2” (35,5 tys.). W weekend gra znalazła się w top pięć najlepiej sprzedających się gier na platformie Steam.

Wszyscy analitycy ankietowani przez „Puls Biznesu" spodziewali się, że gra, której budżet jest szacowany na 40-50 mln zł, zwróci się przed końcem roku. Po premierze, którą biorąc pod uwagę oceny graczy, można bez wątpienia nazwać udaną, jest szansa, że czas zwrotu kosztów produkcji będzie liczony w pojedynczych miesiącach. Zapewne dużo ważniejsza od wyników sprzedażowych będzie jednak poprawa nastrojów wokół spółki i odbudowa zaufania po fatalnej wpadce z anulowaniem P8 i premierze „Frostpunka 2", która wypadła mocno poniżej oczekiwań.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku giełdowy producent gier zdecydował się na zamknięcie wieloletniego projektu P8, który pochłonął niemal 50 mln zł. Musiał zwolnić część zespołu, a decyzja o zamknięciu tak dużego projektu wywołała szereg pytań u mniejszościowych akcjonariuszy. W przypadku „Frostpunka 2” była to długo wyczekiwania premiera, która nie spełniła oczekiwań graczy (75 proc. Pozytywnych ocen na Steam obecnie) i rozczarowała inwestorów poziomem sprzedaży.

Erste, podniosło do "kupuj" rekomendację dla akcji producenta gier po dobrym przyjęciu gry "The Alters". W poniedziałek po otwarciu kurs 11 bit studios zyskiwał ponad 4 proc.