UE rozszerza opłaty importowe na biodiesla z USA

PAP
opublikowano: 07-07-2009, 19:39

Unia Europejska rozszerzyła we wtorek opłaty importowe na pochodzące z USA paliwo biodieslowskie argumentując, że musi chronić europejskich producentów przed niesprawiedliwymi amerykańskimi subsydiami i sprzedażą poniżej kosztów.

Unijne opłaty będą dotyczyły biodiesla sprzedawanego do Europy, która jest największym konsumentem i producentem biopaliw, m.in. przez firmy Archer Daniels Midland i Cargill.

Unia poinformowała, że rozszerza na pięć lat tymczasowe opłaty nałożone w marcu. Doszło do tego, gdy w wyniku dochodzenia ustalono, że amerykańscy producenci biodiesla sprzedają swoje paliwo do Europy daleko poniżej rzeczywistych kosztów produkcji i otrzymują rządowe ulgi podatkowe oraz państwowe dopłaty.

Zdaniem przedstawicieli UE pomogło to amerykańskim producentom zwiększyć udział w europejskim rynku biodiesla z 0,4 proc. w roku 2005 i do ponad 17 proc. między kwietniem 2007 i marcem 2008.

Stany Zjednoczone są największym zagranicznym dostawcą biodiesela do Europy, zaopatrując wart 5 miliardów euro rynek w paliwo warte 700 milionów euro.

Przedstawiciele strony europejskiej twierdzą, że opłaty importowe pomogą w przywróceniu równych szans europejskim przedsiębiorcom oraz że niesprawiedliwa amerykańska konkurencja doprowadziła już część firm do bankructwa lub rezygnacji z produkcji biodiesla.

Biodiesel jest zazwyczaj mieszany z paliwem mineralnym i wykorzystywany w ciężarówkach, autobusach i lokomotywach. Może być też użyty do ogrzewania.

UE planuje zwiększyć wykorzystanie biopaliw w nadchodzących latach, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. Jej celem jest zastąpienie nimi do 2020 roku 10 proc. ropy wykorzystywanej w transporcie. Byłoby to około 33 milionów ton biodiesla. W 2006 roku UE produkowała go 6 milionów ton. Oznacza to, że Unia będzie musiała szybko zwiększyć zarówno własną produkcję, jak i import.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane