Ukraina a ceny transportu

Materiał przygotowany przez firmę Transporeon
opublikowano: 27-03-2014, 00:00

KOMENTARZ

MONIKA MURAWSKA

menedżer ds. markietingu i PR Transporeon

Na podstawie anonimowych danych pobranych z platformy Transporeon, poprzez którą firmy załadowcze komunikują sie ze swoimi partnerami transportowymi, upubliczniają aktualne ładunki i przydzielają je wybranym przewoźnikom, powstają analizy Transport Market Monitor. Skala, która jest podstawą badań — wartość ładunków zlecanych przez platformę Transporeon — sięga rocznie 2 mld euro. Raporty te pokazują, jak zmieniał się rynek transportowy. Chociaż dane historyczne mają jedynie ograniczony wpływ na prognozy, to obserwacja obecnej dynamiki rynku pozwala wskazać kilka najbardziej prawdopodobnych diagnoz dla rynku transportowego w Europie w najbliższych miesiącach.

Ceny paliw w ostatnim czasie utrzymują się na relatywnie stabilnym poziomie, a konflikt na Krymie wciąż jeszcze nie stał się impulsem destabilizującym. A to cena paliwa obok efektywności biznesowej przewoźnika (procent tzw. pustych przebiegów, czyli trasy, jakie samochody ciężarowe pokonują z pustą ładownią, by podjąć ładunek) najbardziej wpływa na cenę transportu. O ile optymalizacja procesu biznesowego jest procesem długotrwałym, o tyle ceny paliw zmieniają się z dnia na dzień — tu, zależnie od tego, jak jest zbudowany kontrakt przewoźnika ze zleceniodawcą, może wydarzyć się coś, co obniża zyskowność przewoźnika.

W drugim tygodniu marca ceny oleju napędowego lekko wzrosły. Jest to wciąż bardziej odzwierciedleniem sytuacji wewnętrznej na rynku krajowym — wzrost liczby przewożonych ładunków, niewielki spadek kursu złotego względem dolara — niż wpływu wydarzeń na Ukrainie. W Polsce jest duża podaż środków transportu, dlatego ewentualny umiarkowany wzrost cen paliw będzie miał ograniczony wpływ na koszty transportu.

Na rynku europejskim impuls do lekkiego wzrostu cen już był — to podwyższenie opłat drogowych na Słowacji i we Włoszech. Do tego dojdzie nowa opłata w Wielkiej Brytanii dla użytkowników pojazdów ciężarowych o masie od 12 ton wzwyż. Poniosą oni także koszty utrzymania dróg, którymi się poruszają. Na podstawie obserwacji trendów historycznych i prognoz podaży ładunków do dostępności środków transportu można przewidzieć, że na rynku transakcji „spot” w transporcie wzrost cen nastąpi w maju. Głównym powodem jest początek sezonu dla wielu producentów z różnych branż. Jednocześnie widać dwie bardzo cenne dla wszystkich graczy na rynku nowe tendencje: wykorzystanie przewoźników, którzy mają bazy w mniej zindustrializowanych częściach Polski, zainteresowanie przewoźników narzędziami pozwalającymi zmniejszać udział tzw. pustych przebiegów do ogólnej długości tras.

Wiele firm ma jednak kontrakty obowiązujące do końca pierwszej połowy roku. Zatem nawet przy skoku cen ropy i zmniejszeniu środków transportowych na rynku, dla nich sytuacja się nie zmieni wcale lub nieznacznie. Obie strony procesu logistycznego w transporcie mają nowy cel, wynikający z nowej ustawy o podatku VAT — potrzebę udokumentowania dostarczenia towaru do odbiorcy, co wymusza śledzenie przesyłki i wprowadzanie przepływu elektronicznych wersji dokumentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany przez firmę Transporeon

Polecane